Berlingske Business

Politikerne er usynlige på Google

12BUSvalgplakater.jpg
Det er ligeså vigtigt for nutidens politikere at være på Google som på de velkendte valgplakater. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Valgkampen nærmer sig afslutningen, og håbefulde lokalpolitikere kæmper indædt om opmærksomheden fra bl.a. valgplakater, på vælgermøder, via sociale medier og i de trykte medier. I en af tidens vigtigste kommunikationskanaler, Google, er de derimod stort set usynlige.

Den kommunale og regionale valgkamp er på vej ind i slutspurten, og håbefulde kandidater har efterhånden længe smilet indsmigrende til os fra valgplakater i lygtepæle og vejtræer landet over.

Kandidaterne har også for længst sat gang i charmeoffensiver via sociale medier, og de er ivrige talere ved vælgermøder, stiller op til interview i lokale medier, deler foldere ud ved stationer osv. i markedsføringskampen om vælgernes gunst.

Og selv om noget af dette måske kan virke en smule gammeldags i 2013, så skal man bestemt ikke underkende eksempelvis valgplakater. De er et effektivt medie – også over for de unge – lød bl.a. konklusionen i en analyse foretaget af bureauet Radius Kommunikation i samarbejde med analysehuset Epinion, der blev præsenteret i begyndelsen af valgkampen.

Valgplakater virker

Heraf fremgik det, at 24 procent af danskerne mellem 18-29 år får deres primære information om kommunalvalget via valgplakaterne. Jo yngre vælgerne er, i desto højere grad skal de vælge mellem partier, kandidater og sager, de ikke har forholdt sig væsentligt til. Derfor bliver de let afkodelige budskaber, som valgplakaterne er, vigtige. Samtidig møder plakaterne os i gadebilledet, så man bliver informeret uden at gøre noget aktivt for det.

Bump

Mange politikere er med god grund også særdeles aktive på de sociale medier, hvor bl.a. Facebook, Twitter og YouTube i øjeblikket flyder over med politikerens budskaber, og så er der selvfølgelig den gode, gamle valgkampsdisciplin, hvor politikerne møder vælgerne i øjenhøjde på gader og stræder og i haller og forsamlingshuse til politiske dueller.

Den indsats kan næppe overvurderes, da samtale mellem mennesker, eller VOM (Word of Mouth, red.), er et af de mest effektive kommunikationsredskaber overhovedet. Faktisk sker kun syv procent af al WOM online på sociale netværk. Resten finder sted ude i virkeligheden, såsom når vi over frokosten fortæller kollegaen om hende den nye byrådskandidat, vi talte lidt med foran Føtex i går.

Usynlige på Google

Men der er ét sted, hvor kommunalpolitikerne i den grad glimrer ved deres fravær, og det er på nettets store søgemaskiner, og søgegiganten Google kan bedst beskrives som en lygtepæl uden valgplakater.

»90 procent af danskerne bruger dagligt Google som opslagsværk, og det er her, danskerne foretager deres research om stort og småt. For mange er Google derfor også stedet, man vil starte, når man skal søge mere information om lokalpolitikere, men der løber man hurtigt panden mod en mur, lyder det fra Jackie Frandsen, Head of Search hos bureauet iProspect.

pix-Google

Bureauets specialitet ser netop brugen af Google som markedsføringskanal, og derfor ærgrer politikernes tøven på søgemaskinen naturligvis Jackie Frandsen.

»Kun et fåtal af politikere har optimeret deres navn, budskaber, blog eller website på Google, så man hurtigt kan finde uddybende informationer om dem. Det er ærgerligt, for det er en uudnyttet kanal med direkte adgang til vælgerne, siger han.

Og der er mange ting, lokalpolitikerne kan gøre online for at gøre sig mere bemærket, forstået, læst og hørt blandt vælgerne for at opnå de vigtige stemmer.

På med Google

»Mange går jo konstant rundt med mobilen i hånden, og falder vi over et navn og et ansigt på en valgplakat, kan det sagtens tænkes, at vi lige vil have lidt mere information om, hvilke holdninger og værdier politikeren har. Så søger man jo instinktivt på Google. Hvis der så ikke dukker noget relevant op i de første fire-fem søgeresultater, dropper vi det hurtigt,« siger Jackie Frandsen.

Hos iProspect lyder budskabet derfor klart: Sørg for at kombinere de gode gammeldags valgplakater og vælgermøder med en optimeret online tilstedeværelse i den politiske markedsføring.

»Og det er ikke for sent. Der er stadig en uge til valget, og den sidste uge er altid afgørende, så lokalpolitikere bør komme i gang nu,« siger Jackie Frandsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen