Berlingske Business

Pladebranchen har vendt 13 års nedtur

SWEDEN-MUSIC-COMPANY-SPOTIFY
Tallene for 2014 er endnu ikke klar, men pladeselskaberne har samlet set en klar forventning om, at udviklingen fortsætter. Ikke mindst fordi danskerne har taget streamingtjenester som Spotify og WiMP til sig. Foto:

Mere end et årtis nedtur er vendt i musikbranchen, der langt om længe kan melde om vækst i indtægter fra musiksalg.

Efter 13 års nedtur oplever pladebranchen endelig vækst. Forrige år oplevede musikindustrien en vækst på fem procent - eller 21 millioner kroner - alene på salg og distribution af musik.

Det skriver Politiken.

Den samlede omsætning i 2013 var på 429 millioner kroner.

Pics-swift

Formanden for de danske pladeselskabers organisation IFPI, Henrik Daldorph, siger til Politiken:

»Når man har vænnet sig til at leve i usikkerhed om, hvilke nedture morgendagen måtte komme med, er det helt fantastisk, et lille mirakel, som kan vise både os selv og andre brancher, som nu er hårdt pressede af den digitale tidsalder, at det kan lade sig gøre. Man kan komme igennem den krise, som også er en enorm omstilling, og få nye perspektiver.«

Tallene for 2014 er endnu ikke klar, men pladeselskaberne har samlet set en klar forventning om, at udviklingen fortsætter. Ikke mindst fordi danskerne har taget streamingtjenester som Spotify og WiMP til sig.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen