Berlingske Business

Peter Aalbæk: Vi ser aldrig de penge

Peter Aalbæk Jensen
Peter Aalbæk Jensen Foto:

I en stor svindelsag, hvor en advokat angiveligt har snydt danske rettighedshavere for 100 millioner, er direktøren for Zentropa nu ude at sige, at filmselskabet kan være gået glip af store beløb.

Filmkongen Peter Aalbæk står til at have mistet store indtægter på en svindelsag, der potentielt har rippet danske filmproducenter for over 100 millioner kroner. Zentropa-direktøren siger, at der ikke har været styr på, hvor mange penge, man skulle have. Men filmselskabet er formenligt blevet snydt for et kæmpe beløb af advokatfirmaet Johan Schlüter. Det skriver Ekstra Bladet fredag.

TIL ARKIV

»Det er altid de største gangstere, der har de hvideste handsker. De bliver aldrig tjekket. Men det bør man gøre. Johan Schlüter har en enestående høj stjerne hos filmproducenterne i almindelighed og hos Zentropa i særdeleshed. Han har været med til at skabe Zentropa, så vi er ham stor tak skyldig. Men det her havde ingen af os simpelthen set komme,« siger Peter Aalbæk til Ekstra Bladet.

Zentropa står ifølge Peter Aalbæk for mellem 20-25 procent af alle de film der kommer ud, og derfor vil selskabets andel også være tilsvarende stor. Han siger, at han ikke regner med, at Zentropa nogensinde ser noget til de penge.

03BUSJohan-Schlter-forside.jpg

Berlingske kunne onsdag fortælle, at partner i Johan Schlüter, Susanne Fryland, er blevet bortvist og politianmeldt for at snyde med de penge, der skulle gå til rettighedshavere. Hun snød i sin egenskab af direktør for underselskabet Registrering Danmark, der står for administration af rettighedsmidler for film og lignende.

»Jeg kan se af de regnskaber, der ligger for Registrering Danmark, at der er foretaget meget betydelige hævninger, der er foretaget ulovlige aktionærlån, og der er foretaget udlån til personer, som man har forretningsmæssig forbindelse til,« sagde partner i Johan Schlüter, Lars Halgreen, torsdag.

Det er stadig uvist, hvor de 100 millioner kroner er blevet af.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen