Berlingske Business

Pengestærke sponsorer stiller store krav til Fifa-reformer

FBL-CORRUPTION-INVESTIGATION-FIFA-FILES
Der er ekstraordinært valg til Fifa's præsidentpost 26. februar 2016, hvor der skal findes en afløser for Sepp Blatter. Foto:

De store amerikanske Fifa-sponsorer forventer omfattende reformer i Det Internationale Fodboldforbund.

Hvert år lægger nogle af verdens største firmaer svimlende millionbeløb i kassen hos Det Internationale Fodboldforbund (Fifa) for at blive eksponeret på højeste niveau i verdens største sportsgren.

Derfor kræver virksomhederne også positiv eksponering. Det har ikke været tilfældet det seneste halve år med den verserende Fifa-skandale, der handler om korruption og bestikkelse.

UBS-LITIGATION/

Det har tidligere fået især de amerikanske sponsorer til at true med at trække sig fra sponsorater, men det er endnu ikke sket. I stedet har de nu valgt at stille store krav til det fremtidige arbejde i Fifa.

I et fælles brev fra AB InBev, Adidas, The Coca-Cola Company, McDonald's og Visa gør de pengestærke sponsorer klart, at de forventer sig meget af det igangværende reformarbejde i Fifa.

- Vi ved, at I, medlemmer af eksekutivkomitéen, snart vil kigge på en liste med reformer, som skal styrke Fifa's ledelse, står der i brevet.

- Vi opfordrer jer til at indtænke positive ændringer og også erkende, at dette kun er et skridt i retning af at skabe en troværdig fremtid for Fifa.

SWITZERLAND-EARNINGS-BANKING-LAYOFFS-CREDITSUISSE-FILES

Herefter bliver sponsorerne mere konkrete i forhold til, hvilke reformer de forventer vedtaget.

- Gennemsigtighed, ansvarlighed, respekt for menneskerettighederne, integritet, lederskab og ligestilling mellem kønnene er afgørende for fremtiden for Fifa, står der i brevet.

Men det hele skal starte med en forandring af selve Fifa.

- Reformer kan sætte den korrekte ramme for disse egenskaber, men en kulturel forandring er også nødvendig.

- Kulturændringen er nødt til at begynde indefra i Fifa og derigennem gå videre ud.

ADIDAS-RESULTS/

Afgående Fifa-præsident Sepp Blatter er lige nu suspenderet i 90 dage, og det samme er en af kandidaterne til at overtage hans post, Det Europæiske Fodboldforbunds (Uefa) præsident, Michel Platini.

En mistænkelig pengeoverførsel fra Blatter til Platini i 2011 har vakt mistanke, og det har været en af årsagerne til suspenderingen.

Der er ekstraordinært valg til Fifa's præsidentpost 26. februar 2016, hvor der skal findes en afløser for Sepp Blatter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen