Berlingske Business

Penge på vej til radiomarkedet

Penge på vej til radiomarkedet - 1
Foto:

Aftalen om TV 2s fremtid griber om sig, og omfatter nu både DRs økonomi og penge til den længe ventede omlægning af det danske radiomarked.

Det ligner et helt nyt medieforlig, når politikerne i de kommende dage skal afgøre TV 2s fremtid.

DRs økonomi er et centralt punkt i den aftale, som partierne bag det nuværende medieforlig forventes at nå frem til senest fredag. En aftale, der også rummer penge til den omlægning af det nødlidende kommercielle radiomarked, der har været heftigt debatteret i årevis.

Det nuværende medieforlig tæller alle partier med undtagelse af Enhedslisten, og det gør ikke forhandlingerne lettere.

Som Berlingske Tidende kunne fortælle onsdag, så har regeringen efter pres fra oppositionen indvilget i at regne på en forhøjelse af DRs licens, så den i modsætning til i dag følger den reelle pris- og lønudvikling i samfundet. En trecifret milliongevinst, der vil komme oven i den engangsindtægt, som det planlagte salg af DR og TV2s sendemaster vil indbringe DR.

Radiopenge afsat
Men også det kommercielle radiomarked bliver berørt af medieaftalen. Efter i årevis at have diskuteret en ny organisering af det danske radiomarked, erfarer Berlingske Business nu, at partierne er blevet enige om at afsætte penge til den såkaldte replanlægning.

Replanlægningen af FM-båndet var en af den forhenværende kulturminister Brian Mikkelsens (K) kæpheste. Den skulle give plads til flere kommercielle radiokanaler og dermed løfte et radiomarked, der hiver efter vejret.

De penge, der nu er afsat, skal bruges til omlægning af radiomarkedet, men beslkutningen om, hvordan det skal omlægges, er udskudt til efter EU-Kommissionen har godkendt TV 2s redningsplan i februar. Dermed er der ikke udsigt til en egentlig afklaring på radiomarkedets fremtid indenfor de nærmeste uger.

Her skulle TV 2s fremtidige rammevilkår til gengæld gerne være på plads. Indtil videre arbejder politikerne på en redningsplan, der betyder, at danskerne fremover må acceptere en brugerbetaling for TV 2 på 25-30 kr. om måneden.

Det vil give TV 2 ekstraindtægter for cirka 300 mio. kr. om året. Men af tekniske og konkurrencemæssige årsager, vil det først blive aktuelt fra 2012. Derfor overvejer man i øjeblikket om TV 2 skal have støtte til driften indtil da. Der har blandt andet været stilet forslag om en midlertidig licensordning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen