Berlingske Business

På indersiden af nyhederne

morten suhr

Det generelle nyhedsbillede er under forandring. Den moderne nyhedsforbruger er ikke længere en læser, som blot læner sig tilbage for én gang i døgnet at modtage de nyheder, journalisterne har ...

Det generelle nyhedsbillede er under forandring. Den moderne nyhedsforbruger er ikke længere en læser, som blot læner sig tilbage for én gang i døgnet at modtage de nyheder, journalisterne har valgt at servere den dag. Den moderne nyhedsforbruger er engageret og vil involveres i tilblivelsen af menuen og den enkelte ret. Samtidig bliver nutidens nyheder skabt af mange forskellige »kokke«, og de klassiske medier har ikke længere monopol på at skabe nyhederne. Journalistikken og de journalistiske metoder bliver i stigende grad udsat for granskning og debat.

Disse forandringer og ændrede behov forsøger flere medier nu at skabe en forretningsmodel ud af. Lad mig give et par eksempler.

INDIA-RELIGION/

Sidste år lancerede The New York Times Times Premier, et digitalt abonnementstilbud som sælges til eksisterende abonnenter på toppen af det normale abonnement. Den internationale avis beskriver Times Premier som et tilbud, der giver et indblik i livet bag kulisserne og afslører, hvordan The New York Times’ nyhedsstudie skaber verdens mest overbevisende og omfattende nyheder. Blandt tilbuddene er Times Insider, hvor læserne får adgang til debatter og diskussioner fra avisens nyhedsredaktion, og hvor journalisterne tager læserne med bag om historierne. Et andet tilbud er Times Talks, som er eksklusive videointerview med betydende meningsdannere og kommentatorer foretaget af avisens journalister. Her er konversationen og journalistens færdigheder mindst lige så meget i fokus som berømt­heden, der interviewes.

The New York Times kalder det selv for deres »tilbud til Times-junkier«, og prisen er også premium: 45 dollar svarende til 300 kroner, for fire ugers abonnement. Abonnenter, der allerede modtager The New York Times i postkassen, slipper med ti dollar ekstra for fire ugers adgang til Times Premier.

FRANCE-BASTILLEDAY/

Lidt efter samme model har Aftenposten, der er Norges største avis, lige før sommeren lanceret Aftenposten Premium som et særligt abonnementstilbud til eksisterende abonnenter – altså en udvidelse af det eksisterende abonnement.

Aftenposten vil bringe premium-abonnenterne helt tæt på avisen. Det skal ske gennem eksklusive arrangementer, hvor læserne i samarbejde med avisens journalister kommer tæt på begivenhederne og møder centrale aktører inden for områder som kultur, politik og erhverv. Til gengæld betaler abonnenterne 89 norske kroner om måneden på toppen af det eksisterende abonnement for denne helt særlige adgang.

Målet for Aftenposten er at skabe en tættere relation mellem avisens kernelæsere og avisen ved at give disse særligt engagerede – og loyale – læsere mulighed for at komme med på indersiden af Aftenposten.

lissy

Hvordan ser det så ud med denne tendens i et dansk perspektiv? Flere af de danske mediehuse har i en del år arbejdet med at invitere til læsermøder og debatarrangementer for at give de trofaste abonnenter noget mere for pengene.

Journalistisk er der fokus på at invitere læserne bag om linjerne – blandt andet i denne avis, hvor vi som læsere ofte præsenteres for, hvordan journalisterne har skabt historien. Men ingen danske mediehuse har endnu formået at skabe en egentlig forretningsmodel ud af at bringe læserne på indersiden af nyhederne, sådan som The New York Times og Aftenposten har gjort. Ideen er hermed givet videre.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen