Berlingske Business

Otte procent af danskerne har været ramt af ransomware

De fleste ofre for malware, som holder brugernes data som gidsel, slipper uden mén. Kun en brøkdel af de danske ofre ender med at betale løsesum.

Otte procent af danskerne har prøvet at være udsat for malware på deres pc, som har forsøgt at afpresse brugeren ved eksempelvis at holde brugerens data som gidsel. Det er dog en forsvindende lille del af ofrene, som ender med at betale løsesum. Det fremgår af en undersøgelse fra Danmarks Statistik lavet for Digitaliseringsstyrelsen og DK-Cert.

Det skriver Version2.dk

CYBERSECURITY-USB/ATTACK

Faktisk vælger langt flere at opgive deres data end at betale til bagmændene bag ransomware-programmerne. 18 procent af ofrene får aldrig deres data tilbage, mens to procent af ofrene betaler.

Flertallet får deres data tilbage. 56 procent får dataene vristet fri af ransomwarens kløer ved hjælp af tilgængelige sikkerhedsprogrammer, mens 22 procent har fået deres data fri på anden vis ifølge undersøgelsen.

Ifølge DK-Cert kan det dog blive vanskeligere at få sine data fri i takt med, at bagmændene i større grad anvender kryptering, som er sværere for sikkerhedsfirmaerne at bryde.

»Det er positivt, at så mange af ofrene klarer at få deres data tilbage uden at give efter for afpresningen. Desværre vil det blive sværere i fremtiden, fordi bagmændene er begyndt at anvende kryptering,« udtaler Shezad Ahmed, chef for DK-Cert.

gmail

De bedste forsvar mod ransomware er at have et opdateret antivirusprogram samt at udvise generel forsigtighed, eksempelvis hvis man får vist en dialogboks, der ser ud til at komme fra et sikkerhedsprogram, som giver en falsk advarsel om, at der er fundet malware på pc'en.

Læs mere på Version2.dk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen