Berlingske Business
17:41God weekend

Ørkenløberen der vil gøre Coop stærk som Amazon

11BUSPix-Peter-Kreilgaard-1.jpg
Peter Boris Kreilgaard, marketingdirektør i Coop.dk, er nomineret til Årets CMO 2017. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Mens gymnasiekammeraterne kastede sig over forfattere som Camus, Sartre og Kierkegaard, slugte Coops Peter Boris Kreilgaard Chrysler-direktøren Lee Iacoccas selvbiografi og daværende SAS-topchef Jan Carlzons »Riv pyramiderne ned«. Fascineret var han også af reklamebranchens kreativitet, men det blev »det afsætningsøkonomiske« – marketingen – der fængede i studieårene, og som siden formede hans arbejdsliv.

Peter Boris Kreilgaard indledte karrieren i midten af 1990erne som salgschef hos Pepsico, og siden har han bestridt en række job som marketingchef hos bl.a. Siemens, Statoil og Toys”R”Us, inden han i 2015 blev CMO for Coop.dk, hvor målet er at gøre dagligvarekoncernen til et »stærkt dansk alternativ til globale online-markedspladser som Amazon«.

Naturligvis er han sig bevidst, at Coop aldrig vil kunne slå Amazon på pris, udvalg og teknologi, men ikke desto mindre har det været hans strategiske mission, siden han i 2015 gik i gang med at opbygge den nye marketingfunktion hos Coop.dk helt fra bunden.

11BUScoop-154902.jpg

I online-strategien satses der på de samme styrker, som har gjort specialbutikkerne populære – kvalitetsprodukter, kompetent viden og god service for at nå Coop.dks ambitiøse mål for de seks fagbutikker online.

Det har betydet, at afdelingen har etableret eget internt reklamebureau. I den digitale detail­handelsverden er man på 24 timer i døgnet alle ugens dage og konstant i konkurrence med alverdens aktører: Amazon, en tysk cykelforhandler og en italiensk kaffemester. Kommunikationen i den verden foregår altid i beta. Lancerer Coop.dk eksempelvis en skønhedskampagne på nettet klokken otte, kan man kvart over ni konstatere, om det virker eller ej, og fluks sende et anderledes budskab ud i cyberspace for at se, om det så virker.

Fra reaktiv til effektiv muskel

Peter Boris Kreilgaards mål har været at ændre afdelingen fra at være en »reaktiv tænkende reklameafdeling til en proaktiv tænkende effektiv marketingmuskel”. Fokus skulle væk fra det kortsigtede produktfikserede til et bredere strategisk sigte, hvor salgsstrategi var på plads, før indkøbsafdelingen købte produkter.

»Da jeg begyndte, havde man allerede købt varerne, og opgaven var at sælge dem. I dag spørger vi, hvilke behov er det, vi kan opfylde for markedet, og først derefter køber vi produkterne,« siger han.

10BUSJeanette-Fangel-L-gstr.jpg

Når f.eks. foråret kommer, og sommerhussæsonen står for døren, definerer hans afdeling, hvilke kampagner der skal sættes i gang, og først derefter aktiveres salgsafdelingen for at få indkøbt havemøbler, græsslåmaskiner, hækkesakse m.m. i de rigtige prisklasser.

Coop.dk har godt 2 millioner besøgende om måneden, og 700.000 er medlemmer i Coop.

Et blik på Peter Boris Kreilgaards økonomiske resultattavle – hans økonomiske måltal, (KPIer), viser en vækst på 50 procent og derover, når det drejer sig om omsætning, salgsavance og resultat.

Og så er han for øvrigt god til at løbe lange distancer. I det forgangne år gennemførte han ørkenløbet Marathon Des Sables, hvor man på seks dage løber 257 km gennem Saharas ørken.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen