Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Nytter Folkemødet?

Billede
Kresten Schultz Jørgensen, adm. direktør og kommunikationsrådgiver Foto:

KLUMME: Er folkemødet på Bornholm umagen værd for de organisationer, der hen over fire dage bruger millioner af kroner på at positionere sig selv med netværksarrangementer og events, spørger Kresten Schultz Jørgensen?

Mens en ny rekordstor mængde politikere og professionelle netværkere er begyndt at lade op til Folkemødet på Bornholm her i juni, kunne man med Viggo Hørups berømte sentens fra forsvarsforhandlingerne i 1883 stille spørgsmålet: Hvad skal det nytte, Folkemødet? Har det nogen effekt ud over hyggen, de gode grillpølser og det lige så gode, lokale fadøl?

At Bornholm virker for bornholmerne er indiskutabelt. Ikke så få firskårne meningsdannere har de seneste år, siden Bertel Haarder og Winni Grossbøl i 2010 besluttede at skabe en dansk variant af den svenske Almedalsugen, nægtet at tro på de socio-økonomiske konsekvenser for klippeøen. Men de er store. Folkemødet 2015 havde 100.000 besøgende, næsten 40.000 overnatninger, 2.300 arrangementer og over 700 arrangører. Det kan mærkes på øens pengestrømme og så endda med udgangspunkt i det, der er dens moderne brand: Bornholm som centrum for mad­kultur og oplevelser.

Mit spørgsmål om nytteværdien er imidlertid ment kommunikationsstrategisk. Er Bornholm umagen værd for de organisationer, der hen over fire dage bruger millioner af kroner på at positionere sig selv med netværksarrangementer og events?

q

Fra en ende af: Dansk Industri sætter i år fokus på digitale løsninger med et arrangement, hvor politikere og andre deltagere skal styre IBMs Star Wars-robot BB8 gennem en forhindringsbane.

Og Dansk Rederiforening inviterer om bord på postbåden »Peter« til et søslag, hvor SFs partiformand, Pia Olsen Dyhr, skal dyste mod erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen om at sænke hinandens slagskibe.

Og så fremdeles.

Svaret er ja, Bornholm virker fra et kommunikationsperspektiv – af to grunde. Forklaring nummer et er, at arrangementet for længst har nået kritisk masse. Sagt enkelt: Mens politikere og virksomheder i de første leveår sagtens kunne blive væk, ja, så er deltagelsen nu påkrævet.

Konsulenthuset Operate har spurgt en stor gruppe folketingspolitikere om Folkemødet. Og ja, de prioriterer det generelt i stor stil med motivationen om at netværke og knytte kontakter.

til bm f Bylinefoto2011

Forklaring nummer to er, at kravene til både politikere og virksomheder i disse år forandrer sig. Det er ikke længere nok at »argumentere« og »informere«. Man vinder indflydelse og styrker sit omdømme ved at engagere sig nysgerrigt i bredere debatter. Coop engagerer sig i madkultur. Lego i leg og læring. DONG i bæredygtig energi.

Spørgsmålene og nysgerrigheden er kort sagt vigtigere end svarene. Forstår man det, kan Folkemødet være en særdeles nyttig kommunikationsplatform for virksomheder og organisationer.

Fem gode tip kan således være:

1. Vælg åben diskussion frem for præsentation og enetaler.

2. Det handler om samfundet, ikke virksomheden.

3. Vælg en stand og et format, der engagerer deltagerne og publikum med mere end foldere og paneldebatter.

4. Start planlægningen i god tid – 2016 er på plads.

5. Brug eventen til at lære noget selv, til at lytte og indsamle reaktioner.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen