Berlingske Business

Nyt ugeblad i presset marked overrasker konkurrent

Se og Hør - 20161116101417463_
Det nye ugeblad Tæt På går ind i et marked, der i forvejen er under pres. (Arkivfoto) Scanpix/Kasper Palsnov

Ugebladet Tæt På, der udkom onsdag, er i et marked med vigende oplag. Hver bid skal tages fra konkurrenter.

København. Det nye ugeblad Tæt På skal konkurrere med Se og Hør fra Aller Media og Egmonts Her & Nu. Dermed kommer der nu en ny aktør ind i et marked, der allerede er under pres.

Oplagstallene er faldet de seneste mange år, og udgivernes resultater er gået samme vej.

- Markedet for kulørte ugeblade har været i et svagt fald de seneste år. Det gælder både for Se og Hør, Billed-Bladet og Her & Nu. Det er jo kun godt et år siden, at Aller lukkede Kig Ind.

- Så vi er noget overraskede over, at der kommer konkurrence i denne del af markedet. Det er ikke her, det er mest oplagt at gå ind, mener direktør for Egmont Publishing i Danmark Klaus Høegh-Hagensen.

Tallene for branchen er da også langt fra en økonomisk fest. Det samlede oplag for Se og Hør, Her & Nu og Billed-Bladet er faldet med 37 procent til 321.000 fra 2007 til 2014 ifølge Danmarks Statistik.

Billede

Skeler man til Allers samlede omsætning under ugeblade, er den faldet fra 2,5 milliarder kroner til 2,0 milliarder fra 2013 til 2015.

Egmont Publishing, der ejer en stribe magasiner i Danmark, oplevede fra 2014 til 2015 et fald i omsætningen og resultaterne, mens Aller Media, Allers danske selskab, gav underskud i både 2014 og 2015.

- Koncernen møder fortsat en mere intens konkurrence fra hele underholdningsindustrien. Dette er med til at forværre de i forvejen udfordrende tider for blandt andet printmedierne, skriver Aller i sit regnskab mens Egmont skriver:

- Nedgangen i omsætning og resultat skal ses ud fra et generelt pres i markedet.

Billede

Hos Egmont Publishing erklærer Klaus Høegh-Hagensen sig klar til konkurrencen. Han fortæller samtidig, at det stadig er en overskudsforretning at lave ugeblade.

- Om dette her kan ændre på det, kommer helt an på, hvor stor en position Tæt På får, og hvad prisniveauet i markedet bliver.

- Vi strammer bardunerne og sørger for, at de får hård konkurrence og så lille en del af markedet som muligt. Det er et profitabelt marked, men det kræver, at man har en vis størrelse. Og hver bid af markedet, de får, tager de fra andre, siger Klaus Høegh-Hagensen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen