Berlingske Business

Nyt reklamebureau skaber frustration

Reklamebureauet Propaganda har skiftet navn til Mensch, og det skaber stor frustration hos et jysk ejendomsselskab.

Umiddelbart har handel med ejendomme ikke meget med reklamer for Politiken og Danske Spil at gøre. Og det er da også, hvad de får at vide. De mange mennesker, der er den seneste tid har kimet det jyske ejendomsselskab Mensch & Partnere ned.

Telefonerne begyndte at bimle efter Business.dk i forrige uge kunne berette, at reklamebureauet Propaganda med reklamemanden Frederik Preisler i spidsen skifter navn til Mensch.

”Det er dybt irriterende og frustrerende. Folk kimer os ned, og vi skal svare på en masse spørgsmål,” siger Henrik Mensch, der stiftede Mensch & Partnere i 2003.

Han vil nu tjekke med sine advokater, om der er nogen muligheder for at forhindre reklamebureauet i at bruge navnet Mensch.

Det er der dog ikke umiddelbart noget, der tyder på.

Varemærkets styrke har betydning
Hos Patent- og Varemærkestyrelsen vil Kaj Kramer Pedersen ikke forholde sig til den konkrete sag, men peger på, at det ikke kun er virksomhedernes navne, men også ligheden mellem produkterne, der afgør om to varemærker krænker hinanden. Også varemærkets styrke og kendskab har betydning.

I Erhvervs- og Selskabsstyrelsen blokerer man registrering af en virksomheds navn, hvis der i forvejen eksisterer et firma af samme navn.

”Vi ser alene på, om selskaberne har identiske navne. Har de ikke det, vil virksomheden blive registreret og eventuelle protester henvist til domstolene,” siger fuldmægtig Edward K. Jørgensen.

Hos reklamebureauet Mensch er man bekendt med virksomheden Mensch & Partnere.

”Vi beklager da meget, hvis det påfører dem besvær, og hvis vores kunder ringer forgæves. Det er ikke vores hensigt at generer nogen, men vi hedder jo heller ikke det samme,” siger Frederik Preisler, der er glad for virksomhedens nye navn.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen