Berlingske Business
11:15Svensk storbank falder på børsen trods god indtjening

Nye firmaer reklameskjuler sig

No Ads on Green Direction Arrow Sign.

Seks ud af 10 nystartede virksomheder lader sig reklamebeskytte. Det viser tal fra Big Data-virksomheden NN Markedsdata, der frygter, at det i sidste ende kan gå ud over samhandlen.

Siden 2010 er der sket en eksplosion i antallet af danske virksomheder, der lader sig reklamebeskytte – altså tilmelder sig erhvervslivets svar på ”Robinsonlisten”. Det skriver Markedsføring.

Alene i januar lod 63 procent af de nystartede virksomheder sig reklamebeskytte.

Dermed må andre virksomheder ikke henvende sig telefonisk til dem med henblik på salg af varer eller tjenesteydelser. Det viser en opgørelse fra Big Data-virksomheden NN Markedsdata, hvor direktør, Ivan Jæger Christiansen, er bekymret over tendensen.

- Dansk erhvervsliv risikerer at stå i en situation, hvor virksomheder ikke længere må kontakte hinanden med henblik på at salg. Dermed risikerer samhandlen simpelthen at gå i stå, lyder det fra Ivan Jæger Christiansen i en pressemeddelelse.

15busMedier 1.jpg

I sommeren 2010 var det 2,3 procent af landets virksomheder, der var reklamebeskyttede. I 2013 var det 7,5 procent, mens det i dag er 23 procent af landets 789.500 virksomheder, der er ikke ønsker at blive kontaktet af andre virksomheder.

- Det betyder, at der vil være en lang række brancher, hvor sælgerinitiativet svækkes betragteligt, så man i langt højere grad er afhængig af køberinitiativet. Markedet vil sandsynligvis stabilisere sig på et tidspunkt, men det vil tage lang tid. Og det vil gå hårdt ud over de brancher, hvor sælgerinitiativet i dag er meget aktivt, siger Ivan Jæger Christiansen.

I dag er det meget let at reklamebeskytte en virksomhed. Det kræver blot, at man vinger den rigtige rubrik af, når man opretter virksomheden hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Word cloud on ad blockers.

Ifølge Ivan Jæger Christiansen har salgsvirksomhederne selv en del af ansvaret for, at så mange virksomheder lader sig reklamebeskytte.

- Et salg må ikke være en negativ forstyrrelse. Hvis jeg skal afsætte tid til at tale med en sælger, så er det fordi, at han kan tilbyde mig noget, der skaber værdi for min forretning. Og det kræver, at salgsvirksomheden gør sit hjemmearbejde og kvalificerer sine opkaldslister. Salgsvirksomheden skal simpelthen målrette sine opkald mod virksomheder, hvor deres løsning kan være med til at skabe vækst, siger Ivan Jæger Christiansen.

I februar 2016 lod mere end 4.500 virksomheder sig reklamebeskytte.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen