Berlingske Business
13:27Lufthansa øger passagertrafikken 

Ny Zentropa-direktør: Vi vil lade filmene tale for sig selv

Aalbæk
På sin 60-års fødselsdag fredag har Zentropas markante frontfigur, Peter Aalbæk Jensen, annonceret, at han efter 25 år i spidsen for filmselskabet formelt stopper som direktør.(Foto: Kasper Palsnov/Scanpix 2016) Foto:

Vores fokus er stadigvæk at lave de bedste film, siger Zentropas nye direktør efter Peter Aalbæks afgang.

På sin 60-års fødselsdag fredag har Zentropas markante frontfigur, Peter Aalbæk Jensen, annonceret, at han efter 25 år i spidsen for filmselskabet formelt stopper som direktør.

I stedet overtager juridisk chef Anders Kjærhauge rollen som administrerende direktør. En rolle, der dog ikke er helt uvant for ham.

»For os er der ikke nogen forskel på i går og i dag, for vi har sådan set kørt med denne her konstruktion længe. Allerede for halvandet år siden ytrede Peter, at han ikke ville det administrative arbejde længere, men hellere ville lave noget kreativt,« fortæller Anders Kjærhauge.

Han udgør sammen med økonomidirektør Frederik Nemeth, administrerende direktør for TrustNordisk Rikke Ennis, producer Louise Vesth og producer Sisse Graum Jørgensen Zentropas nye kollektive ledelse.

23BUSAsien-i-dag-200344.jpg

»Selv om Peter formelt er trådt tilbage som direktør, er visionen den samme. Zentropa går stadigvæk efter at producere de fedeste film i Danmark og Europa,« siger Anders Kjærhauge.

»Vi vil lave kvalitetsspillefilm med et internationalt udsyn.«

Peter Aalbæk Jensen og Lars von Trier ejer en fælles del af virksomheden på 25 procent, og det ejerskab fortsætter. Kristian Levring ejer yderligere 25 procent og Nordisk Film 50 procent.

Imens fortsætter Peter Aalbæk Jensen, også kendt som bare "Ålen", som igangsætter af filmprojekter.

04INDen-kongelig-aff-re-154.jpg

»Peter er jo stadigvæk i firmaet, og jeg er sikker på, at han ikke vil gå og være stille,« siger Anders Kjærhauge.

»Jeg synes faktisk, at vi de senere år, hvor Peter ikke har været så aktiv i medierne, har formået at lade vores film tale for sig selv. Og det vil vi fortsætte med.«

Desuden, forklarer den nye direktør, er der ingen i den nye ledelse, der hverken har det i sig eller har lyst til at skulle lege Peter Aalbæk Jensen.

Aalbæk

»Vi skal nok levere omtale, men det bliver ikke på den måde, som Peter har gjort det på. Peter har gjort det fantastisk, men jeg har sådan set kun én rolle, og det er at være Anders.«

I en pressemeddelelse fredag skriver Peter Aalbæk Jensen, at han er "mættet" af arbejdet som direktør.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen