Berlingske Business

Ny TV-kanal og flere musikere til DR

Der bliver jublet over redningspakken til TV 2 i DR-Byen. Med pakken følger nemlig penge til en ny DR-kanal, en udvidelse af DRs musiktilbud og et trecifret millionbeløb til at afdrage på TV-stationens gæld.

”Vi er meget tilfredse med forliget. Først og fremmest fordi, at det redder TV 2. TV 2 har haft stor betydning for medielandskabet og DR de seneste tyve år og vil også have det de næste tyve,” siger DR-formand Michael Christiansen.

Han kan dog også glæde sig over, at DR har fået et engangsbeløb på 65 mio. kr., der gør det muligt for TV-stationen at starte en ny HD-kanal allerede i 2009.

Dermed kommer DR til at lancere hele tre nye TV-kanaler i det kommende år. Som Business.dk tidligere har kunnet berette er det allerede planen at gå i luften med en historie/kultur-kanal og en børnekanal i løbet af 2009.

”Når det regner på præsten, så drypper det på degnen. Vi har fået 65 mio. kr., der gør det muligt at opfylde vores to største ønsker. Nemlig en HD-kanal og en forbedring af vores musiktilbud,” siger Michael Christiansen.

Han oplyser, at HD-kanalen vil koste 35 millioner kroner og gå i luften inden udgangen af 2009, men at indholdet endnu ikke er på plads. De sidste 30 millioner kroner vil blive brugt på DRs musiktilbud. Det betyder forbedret teknologi, flere TV-transmissioner fra det nye koncerthus og flere musikere i DRs orkestre.

”Det betyder, at vi kan få vores orkestre op i fuld størrelse, så vi til et musikhus i verdensklasse også kan få musik i verdensklasse.” siger Michael Christiansen Endelig betyder aftalen, at DR kan sælge sine sendemaster og bruge indtægterne til at afdrage på sin gæld. DRs nettoindtægter på salget bliver et trecifret millionbeløb.

”Der er ingen der kan vide, hvor stort beløbet bliver. Men netto bliver det formentlig et trecifret millionbeløb, som vi kan bruge til at afdrage på vores gæld. Det bliver ikke afgørende for vores økonomi, men det er klart at det letter kapitalpresset og frigør nogle penge til driften,” siger Michael Christiansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen