Berlingske Business

Ny skæbnedag truer Radio 100 FM

Ny skæbnedag truer Radio 100 FM - 1
Reklame ved et busstoppested for den stærkt underskudsgivende radiostation. Det er svært at se, hvem der vil smide penge i kassen, hvorfra der årligt skal betales to rater på 22,5 mio. kr. for sendetilladelsen. Foto:

Landets største kommercielle radiostation betaler fortsat ikke sine regninger og har nu kastet sin skæbne i armene på politikerne. Ny frist fra kreditorerne skal give radioen ti dage mere.

Tiden rinder ud for Radio 100 FM, der fortsat ikke betaler sine regninger. Ny aftale med kreditorerne skal købe radioen tid, men direktør Jim Receveur skal have en tung tretrinsraket i luften, hvis ikke Radio 100 FM i løbet af kort tid skal lægges til hvile på radiokirkegården ved siden af Sky Radio og TV 2 Radio.

Allerede i morgen står et afgørende slag, når Folketingets partier mødes for at drøfte et lynudbud af Radio 100 FMs frekvens, der udløber i 2011. Skal den desperate jagt på penge til den daglige drift bære frugt, kræver det ifølge direktøren selv, at politikerne i morgen beslutter at gennemføre et udbud allerede i 2009. Vel at mærke et udbud via en skønhedskonkurrence, der ikke er bundet op på strenge krav til indholdet på radiokanalen, men derimod på den erfaring i radiodrift, som Radio 100 FM har masser af. Dermed kan radiodirektøren sandsynliggøre over for potentielle investorer, at man også har en sendetilladelse efter 2011.

»Jeg har været hele vejen rundt nu, og vi har fire-fem potentielle investorer, der afventer de politiske udmeldinger,« siger Jim Receveur, der ikke ønsker at gisne om konsekvenserne, hvis politikerne ikke kommer med den ventede udmelding.

»Det vil ikke være en fordel for os. Det er klart, at jeg snart bliver nødt til at træffe en beslutning om, om vi skal overleve eller ej. Uanset hvad, skal jeg have de største kreditorer med på en løsning,« siger Jim Receveur.

Der er da også gode chancer for, at han torsdag får de ventede politiske løfter, da både Kulturminister Carina Christensen (K), Socialdemokraterne og Venstre erklærer sig villige til at handle hurtigt for at komme Radio 100 FM til undsætning, ligesom man ikke vil pålægge den sjette landsdækkende radiokanal en masse forpligtelser.

Henstand fra Gramex
En politisk beslutning giver dog ingen penge i kassen, og en redning af Radio 100 FM kræver, at Jim Receveur får yderligere henstand fra de største kreditorer. Jim Recevuer har allerede fået ti dages yderligere henstand fra Gramex, der varetager musikere og pladeselskabers rettigheder, mens aftalerne med en række andre kreditorer fortsat udløber 31. august.

»Det er rigtig, at de har fået ti dage mere, og hvis de har brug for en uge mere, får de også det. Vi vil hellere have, at radioen overlever, end at være for hidsige med frister,« siger Gramex-direktør, Bjørn Juell-Sundbye.

Før eller siden skal der dog penge i kassen, og spørgsmålet er, hvem der er villig til at smide flere millioner i det danske radiomarked. Radio 100 FMs hollandske ejer, John de Mol, har foreløbig smækket kassen i efter et tab på mere end 300 mio. kr. på sit danske radioeventyr, og det er svært at se, hvem andre, der vil smide penge i den stærkt underskudsgivende radiostation på et tidspunkt, hvor der fortsat skal betales to årlige rater på 22,5 mio. kr. for sendetilladelsen frem til 2011 og reklamemarkedet samtidig ligger totalt underdrejet.

Hos konkurrenten SBS Radio, der bl.a. står bag Nova FM, advarer man politikerne mod at lave hasteløsninger for at komme en enkelt aktør på markedet til undsætning.

»Jeg kan ikke se, hvorfor man skal gå ind og hjælpe en enkelt aktør, som det her lugter af. Det ville klæde ministeren at nedsætte et udvalg med repræsentanter fra branchen, så man denne gang laver et ordentligt og gennemarbejdet udbud,« siger Eric Hansen, formand for SBS Radio.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen