Berlingske Business

Ny gedigen bog om pressearbejde

Pressearbejde i praksis
Overskrift
Pressearbejde i praksis
Overskrift

Fem af seks stjerner. Ny grundbog om pressearbejde er både let at læse og forstå.

Man kan heldigvis stadig blive overrasket over, hvad mennesker i vores moderne samfund er villige til at betale for. Tag for eksempel BT Plus, som er den del af BTs hjemmeside, der kun er tilgængelig med et abonnement. Mest læste artikler lige nu? »Superkur mod irritabel tyktarm«, »Afsløring: Prins Joachims gyldne finte« og endelig den helt uundværlige »Inkontinent? Få dit underliv i topform«.

Har du luft i maven, tis i trussen eller et sønderjysk prinseslot, du netop står at skulle have afhændet, er der altså god hjælp at hente fra de rare mennesker hos BT Plus. Hvorfor det er relevant for denne bog – og tankevækkende i øvrigt – kommer vi tilbage til lige om lidt.

bog

Ærlig varedeklaration

Først det basale: Kommunikationsrådgiverne Regine Wowk og Mette Minor, begge med efternavnet Andersen, har skrevet en håndbog for kommunikationsmedarbejdere, der gerne vil have deres virksomhed i pressen.

Bogen er skrevet til alle dem, der ikke har pressearbejde som deres primære arbejde, men fra tid til anden skal løse presseopgaver, skriver forlaget Frydenlund. Hvor dejligt med en varedeklaration, som rent faktisk er ærlig, og som ikke forsøger at blæse bogen op til mere, end den er.

Og ganske rigtigt, »Pressearbejde i praksis« er ikke en avanceret bog om det hotteste hotte i PR-kredse lige nu.

Den handler ikke om sociale presserum eller de nyeste trends på Twitter. Den fortæller ikke, hvordan PR og branded content langsomt smelter sammen. Den kaster ikke om sig med fine ord som corporate journalism, brand newsroom eller native advertising. Den handler ganske enkelt om, hvordan du får en god historie i pressen, og hvordan du mestrer det håndværk, der ligger bag. Hverken mere eller mindre.

Netop pressehåndværket, ikke de store forkromede strategier, beskriver bogen på en måde, der gør den både let at læse og let at anvende.

Gastronomiske rædselsregimer

Men lad os vende tilbage til tyktarmen, for den er skam også præsent i denne bog, helt præcis i kapitel 4, hvor forfatterne opruller presseplanen for lanceringen af den såkaldte FODMAP-kur, der efter en del roden rundt på Google viste sig at være et akronym for Fermentable, Oligo-, Di-, Mono-saccharides And Polyols – en term, jeg fuldstændig måtte opgive at udtale, endsige oversætte til dansk, men i stedet blot konstatere, at det har noget at gøre med at slå færre prutter.

Og som med alle andre moderigtige kure, er der naturligvis en nøje planlagt pressestrategi bag lanceringen af FODMAP-kuren, ligesom der sikkert også har været en pressestrategi bag Atkinskuren, Palæokuren, LCHF-kuren og 5-2-kuren, og hvad de nu ellers hedder, alle disse gastronomiske rædselsregimer.

Personificeringen af prutter

Men modsat så mange andre ledelseshånd-bøger, der ofte trækker på ældre casehistorier, er FODMAP-historien den pure virkelighed lige her og nu.

Ikke blot er den til stede i medierne. Nej, den er ligefrem nr. 1 på hitlisten over de mest læste historier, hvor den i BT-regi ikke blot lanceres som en enkeltstående artikel, men derimod en 40-siders guide, der indeholder alt fra skemaer, tjeklister og lækre opskrifter til den obligatoriske skæbnefortælling – personificeringen af prutter(!) – med den tåretrillende titel »Jeg har aldrig været så flov«.

Her har forlaget bag FODMAP – Muusmann Forlag – virkelig kastet sig ud i en omgang prisværdigt pressearbejde, der hæver sig langt over de kropsregioner, det forsøger at tale til. Det er – i al alvor – en beundringsværdig lancering af et produkt, som ingen hverken kan udtale eller helt forstå.

En god og gedigen bog

Sådanne historier og meget mere har fundet vej til de damer Andersens glimrende håndbog om et fag, som få er en del af, men stort set alle mennesker udsættes for i det daglige møde med aviser, TV og net.

»Pressearbejde i praksis« er ganske enkelt en både god og gedigen bog, og den er alle pengene værd. Mere er der vist ikke at sige om det.

Slut, prut, finale.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen