Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Nu vil mediedronningen fokusere på sin skønhedssøvn

16BUSHUFFINGTONPOST-HUFFING.jpg
Arianna Huffington skabte verdens største netavis, The Huffington Post. Nu lyder svaret på spørgsmålet »Hvad ville Arianna have gjort?«: Gå af og forsøge at gøre noget ved andre menneskers stress og søvnbesvær. Arkivfoto: Denis Balibouse/Reuters

Arianna Huffington indledte en revolution af den globale medieverden ved at grundlægge The Huffington Post. Nu træder hun af for at dedikere sig til sit søvnprojekt.

Der er vel noget paradoksalt over at starte et medie, der gjorde op med ideen om én daglig deadline og tryksværte – for så 11 år senere at forlade samme virksomhed og i stedet bruge kræfterne på at få folk til at sove mere.

The Huffington Post har i det seneste årti om noget medie udvisket grænserne mellem nat og dag ved at udkomme digitalt i alle døgnets 24 timer, og med sin voksende tilstedeværelse har det presset andre medier til at følge trop.

Men herfra bliver rejsen uden virksomhedens karismatiske stifter, den 66-årige Arianna Huffington.

I slutningen af sidste uge bekendtgjorde hun noget overraskende, at hun ville forlade mediet og i stedet bruge sin vågne tid på sin nye start-up, Thrive Global, som vil bekæmpe livsstilssygdomme som stress – blandt andet med fokus på søvn.

»Da jeg besluttede mig for at stifte Thrive Global, troede jeg, det ville være muligt at fortsætte som chefredaktør for Huffington Post. I dag står det klart, at det var en illusion,« lød det fra Arianna Huffington.

Under hendes ledelse er Huffington Post vokset eksplosivt, og det betragtes i dag som verdens største netavis med 200 millioner brugere. Foruden USA har mediet lokale redaktioner i lande som Tyskland, Spanien og Frankrig, og tidligere på året forlød det, at netavisen også ville åbne et kontor i Danmark.

Bloggere og andres historier

Den bratte opstigning har ikke været uden knubs, og kritikken har periodevis været hård af både Huffington selv og hendes medie.

Huffington Post har fra begyndelsen satset benhårdt på læserskabt journalistik, og mediet var blandt de første til at se potentialet i at tilknytte bloggere med meninger. Langt de fleste modtog dog ingenting for besværet med at levere holdninger, og da mediet samtidig satsede benhårdt på at citere andre mediers nyheder for at vinde trafikken over sin hjemmeside, er det ikke svært at forestille sig, hvordan de traditionelle medier stillede sig på bagbenene.

»Hvad ville Arianna have gjort?«

Frustrationen har dog sandsynligvis gået hånd i hånd med en stor portion respekt – en skribent hos britiske The Guardian har f.eks. afsløret, at det britiske medie­imperium havde et billede af Arianna Huffington hængende midt i redaktionslokalet påtrykt teksten »Hvad ville Arianna have gjort?«.

Mediets succes er da heller ikke gået ubemærket hen hos de kapitalstærke selskaber.

I 2011 blev Huffington Post købt af AOL for lidt over to milliarder danske kroner, som så blev købt af Verizon sidste år.

Huffington Posts uafbrudte fremgang har dog været udfordret det seneste år, hvor man for første gang er gået tilbage målt på trafik. Ifølge datamediet comScore er trafikken på globalt plan faldet 21 pct.

Den slags skal Arianna Huffington dog ikke – som flere medier muntert har bemærket – ligge søvnløs over længere.

Tittel

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen