Berlingske Business
14:36Storstrømsbro: Politikere kræver tjek af italienske brobyggere

Nu kan filmindustrien tjene penge på dit åndedræt

Biografgængere
Foto:

Tyske forskere har i et nyt forsøg vist, at det er muligt at afgøre, hvorvidt en filmsekvens er spændende eller sjov ved blot at analysere biografgængernes ånde. En opdagelse, der angiveligt kan overflødiggøre store og dyre markedsundersøgelser i filmbranchen.

Hjertet banker, stakåndetheden har meldt sig på banen og håndfladerne er så småt begyndt at klistre. På biograflærredet kæmper vores heltinde en indædt kamp for overlevelse mod filmens skurk, idet endnu en serie af eksplosioner får salen til at bryde ud i ét stort kollektivt gisp.

Vi kender alle sammen følelsen af at blive opslugt af en spændende biograffilm, der kan få åndedrætsfrekvensen til at stige og hjertet til at springe et enkelt slag over.

23BUSAsien-i-dag-200344.jpg

Nu har tyske forskere imidlertid bevist, at de kan afgøre, hvorvidt en filmsekvens bliver opfattet som spændende eller sjov blandt publikum ved blot at analysere den kemiske sammensætning af biografgængernes ånde. Det skriver Wall Street Journal.

Forskere fra Max Planck Institute for Chemistry og Johannes Gutenberg University opsatte nogle særligt sensitive måleinstrumenter, såkaldte massespektrometre, i en række tyske biografers ventilationssystemer. Det gav dem mulighed for at indsamle data om den kemiske sammensætning af mere end 9.500 biografgængeres ånde fordelt på 108 forestillinger og 16 forskellige film.

Filmvisningerne inkluderede alt fra spænding, horror, romantik og komedier. Ti frivillige blev sat til at kategorisere hver enkelt scene i filmene på en række parametre, hvilket gav forskerne mulighed for at vurdere deres egen data i forhold til biografgængernes subjektive vurderinger.

bond

På baggrund af den indsamlede data om biografgængernes ånde var de tyske forskere i stand til at afgøre, præcis hvilken type filmsekvens der blev vist i biografen på et givent måletidspunkt.

»Den kemiske signatur for Hunger Games var meget tydelig,« siger en af forskerne bag undersøgelsen, Jonathan Williams, blandt andet til Wall Street Journal.

»Kuldioxid- og isopren-niveauerne i luften steg altid signifikant, når heltinden begyndte at kæmpe for sig liv,« fortæller han.

Sekvenserne udløste angiveligt et kollektivt respons fra publikum, der rent fysisk gik i overlevelsesmode sammen med heltinden, der kæmpede en brav kamp på biograflærredet.  Og som konsekvens ændrede biografgængernes åndedræt også karakter.

Vigtig viden for filmindustrien
Selvom forsøget givetvis lyder som et overflødigt og ligegyldigt projekt, udtænkt af nogle skøre tyske videnskabsmænd, så har det dog en række anvendelsesmuligheder i filmindustrien ifølge Wall Street Journal.

USA FILM PREMIERE

Normalt er man nemlig afhængig af store markedsundersøgelser for at finde ud af, hvordan publikum tager imod en bestemt film, hvilke sekvenser der fungerer, og hvilke der ikke gør. Med afsæt i de tyske forskningsresultater vil man dog kunne nøjes med at opsætte måleinstrumenter i biograferne og derigennem analysere sig frem til biografgængernes fysiske respons på den film, der bliver vist.

Dermed vil man automatisk kunne klarlægge, om spændingssekvenserne i en film fungerer som de skal, eller om det sjove indslag nu også er helt rigtigt skruet sammen. Og det er vel og mærke uden overhovedet at spørge publikum til råds først.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen