Berlingske Business

North Media giver Post Danmark skylden for underskud

a
ARKIVFOTO. Foto:

Mediekoncernen North Media, der blandt andet omdeler tryksager, har haft tilbagegang i omsætningen i tredje kvartal, hvilket giver et underskud på driften.

Selskabet nedjusterer forventningerne til hele året og kommer med en markant bredside til Post Danmark, som har sat priserne på omdeling ned.

North Media havde i månederne juli, august og september en omsætning på 228 mio. kr., hvilket var knap 20 mio. kr. mindre end i samme periode året før. Det er en tilbagegang i datterselskabet FK Distribution, som er med til at trække ned.

Der var også en væsentlig nedgang i driftsresultatet, hvor et overskud på 7,4 mio. kr. i tredje kvartal sidste år blev vendt til et minus på 13,0 mio. kr.

- Tilbagegangen var forventet og skyldes, at primært FK Distribution - men også avisaktiviteterne - havde lavere omsætning i år, skriver selskabet.

I forbindelse med regnskabet kommer mediekoncernen - hvilket langt fra er første gang - med en kritik mod Post Danmark.

- Det totale antal breve falder og falder - og Post Danmark sætter igen og igen portoen på breve op. Det totale antal tryksager falder og falder - men Post Danmark sætter igen og igen prisen på omdeling ned, skriver North Media i regnskabet.

Oven på tredje kvartal har North Media valgt at nedjustere forventningerne til omsætningen i 2015 og indsnævrer spændet for det ventede driftsresultat, EBIT.

Mediekoncernen venter nu en omsætning på 1000 til 1020 mio. kr. samt et EBIT-resultat på mellem minus 15 og 0 mio. kr.

Tidligere ventede selskabet en omsætning på 1010 til 1050 mio. kr. samt et EBIT-resultat mellem minus 20 og plus 5 mio. kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen