Berlingske Business

Nordisk charmeoffensiv i Cannes

PIX-tv2 logo
TV2 ´s logo. ARKIVFOTO Foto:

TV-stationer, medieselskaber og producentforeninger i de nordiske lande er gået sammen om et fælles, nordisk fremstød ved den store TV-messe, MIPTV, i sydfranske Cannes i april.

Flere end 20 af Nordens førende TV-stationer, producenter, distributører, kreative udøvere og digitale mediepionerer sætter fokus på Norden ved den kommende MIPTV-messe, der afholdes 11.-15. april i sydfranske Cannes.

Initiativet har fået navnet »Focus on the Nordics«.

Fra Danmark deltager både TV 2 og DR, de nordiske afdelinger af MTG og Discovery Networks, Producentforeningen samt film- og produktionsselskaber, som arbejder i flere nordiske lande.

»For TV 2 er det både glædeligt og naturligt at være med i et nordisk mediefremstød over for resten af verden på et tidspunkt, hvor vi i de nordiske lande opleves som meget attraktive samarbejdspartnere for udenlandske selskaber,« siger TV 2s programdirektør Anne Engdal Stig Christensen.

»Focus on the Nordics« etablerer en pavillon på messen, hvor der bl.a. skal gennemføres en række konferencer og netværkstilbud.

10BUSzlatan.jpg

De forskellige sessions vil bl.a. fortælle baggrunden for, hvordan den relativt lille nordiske medieindustri er blevet en betydende aktør på det globale marked og er omgærdet af enorm interesse på f.eks. dramaområdet.

»Focus on the Nordics« er etableret, fordi Norden kan fortælle en historie, som den globale industri er interesseret i at høre. Siden midten af 1990erne har de svenske, danske, norske og finske kreative industrier produceret en lind strøm af friske og originale dramaer, formater og web-koncepter,« siger Annie Wegelius, tidligere programdirektør hos det svenske SVT, der er en af hovedkræfterne bag Focus on the Nordics.

»Fordi den digitale revolution kom tidligt til vores region, er vi godt forberedt på næste generations forbrugeradfærd og dens anvendelse af teknologi. Samtidig opererer vi i et brutalt konkurrencepræget marked, hvor budgetterne er små, og forventningerne fra det veluddannede publikum er høje. Det gør Norden til et interessant område at afprøve ideer og formater i – og et sted, hvor man kan tage kreative risici,« tilføjer hun.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen