Berlingske Business

Netflix fortsætter rekordridt

FILES-US-ENTERTAINMENT-FRANCE-FESTIVAL-CINEMA
(ARKIV) In this file photo taken on September 15, 2014 The Netflix logo is pictured in Paris. Der skrives dansk tv-historie, når tv-serien "The Rain" har premiere i denne uge. Serien er nemlig den første danske serie, som er forbeholdt Netflix-kunder. Det skriver Ritzau, tirsdag den 1. may 2018.. (Foto: STEPHANE DE SAKUTIN/Ritzau Scanpix) Foto:

Den amerikanske streaminggigant Netflix er tilsyneladende ustoppelig på det amerikanske aktiemarked, hvor selskabet for anden dag i træk satte kursrekord, mens markedet som helhed faldt. Og Netflix er tæt på at tage sidste skridt op på skamlen til at stå øverst som det dyreste medieselskab på det amerikanske marked.

Onsdag gik Netflix forbi Comcast, mens det torsdag var navnkundige Walt Disney, som kortvarigt blev sendt ned i rækken. Disney kom dog lidt tilbage sidst på eftermiddagen og er derfor stadig et »mulehår« på 360 mio. dollar mere værd end Netflix.

Med stigningen er Netflix' markedsværdi nu på næsten 152 mia. dollar eller hele cirka 965 mia. kr. Til sammenligning har Disney torsdag en markedsværdi på godt 152 mia. dollar, mens Comcast, der ejer kendte mediebrands som NBC, NBCUniversal, Telemundo og Xfinity, er knap 146 mia. dollar værd efter endnu en dag med kursfald.

Torsdag steg aktien i Netflix med 1,3 pct. til 349,29 dollar, og det kom i kølvandet af en stigning onsdag på 4,0 pct. Aktien er nu gået op med mere end 80 pct. i 2018, mens aktiemarkederne stort set har stået stille i år. Netflix er den aktie, som har klaret sig bedst i S&P 500-indekset i 2018.

Netflix startede oprindeligt i 1997, og i de første mange år var det alene en filmudlejningstjeneste, hvor man med posten kunne modtage DVD'er. På et tidspunkt var økonomien så presset, at man forsøgte at sælge sig selv til konkurrenten Blockbuster, der siden hen er gået konkurs. Det var først i 2007, at man lancerede en streamingtjeneste, der nu går sin sejrsgang verden over.

I første kvartal 2018 fik Netflix netto 7,4 mio. nye kunder og rundede et globalt abonnementstal på 125 mio. kunder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen