Berlingske Business

Nej tak-ordning ændret i ellevte time

Nej tak-ordning ændret i ellevte time - 1
Erhvervslivet har i sidste øjeblik fået gennemtrumfet en mere lempelig Nej tak til reklamer-ordning. Foto:

Erhvervslivet har i sidste øjeblik fået gennemtrumfet en mere lempelig Nej tak til reklamer-ordning. Det skriver Politikens forbrugersite Tjek.dk.

Det står klart efter, at Forbrugerombudsmanden og forhandlingsparterne bag danskernes nye værn mod reklamer mandag ændrede retningslinjerne.

Ændringen betyder, at telefonbøger og aftenskolekataloger vil blive leveret til døre med klistermærket 'Nej tak til reklamer'. Hvis danskerne gerne vil undgå disse tryksager, skal de have fat i det andet klistermærke 'Nej tak til reklamer og gratis aviser'.

"Denne ændring vil medføre en mindre svækkelse af forbrugerbeskyttelsen, for nu er man nødt til at sætte det store skilt på for at undgå telefonbøger og aftenskolekataloger. I sidste ende er det en politisk afgørelse," siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe til tjek.dk.

Aftalen om den nye Nej tak-ordning blev ellers forhandlet på plads i slutningen af november til parternes store tilfredshed. Men få dage efter fik Dansk Erhverv kolde fødder, da producenterne af årlige 10 millioner telefonbøger, Eniro og De Gule Sider, brokkede sig over udsigten til at blive bortvist fra danskernes dørmåtter.

Forbrugerombudsmanden nægtede først at genåbne den færdigforhandlede aftale, så i stedet bankede industrien på dørene til Folketingets trafikudvalg. Her er det lykkedes at overbevise politikerne om en mere lempelig ordning, og et enigt udvalg opfordrede i torsdags ombudsmanden til at genåbne forhandlingerne.

"Det er helt åbenlyst, at Dansk Erhverv har presset på for denne ændring. De har siddet med i forhandlingerne, hvor præcis dette punkt blev drøftet. Bagefter er de så kommet på andre tanker, og det er lykkedes dem at overtale politikerne," siger Henrik Øe.

Forbrugerombudsmanden har i et svar til Folketinget selv anført, at telefonbøger og aftenskolekataloger er reklamer i markedsføringslovens forstand, og at borgere med Nej tak-mærker derfor selv bør bede om at få tryksagerne tilsendt.

Forbrugerrådet lægger ikke skjul på det uhensigtsmæssige i, at den først indgåede aftale nu er blevet ændret. Alligevel har rådet valgt ikke at modsætte sig en svækket udgave af de nye klistermærker.

"Vi kan stadig stå inde for aftalen. I sidste ende handler det om, hvorvidt aftenskolekataloger og telefonbøger skal anses for reklame eller ej. Men på trods af denne ændring kan forbrugerne stadigvæk selv vælge, om de vil have de tunge telefonbøger ind ad døren eller ej," siger Mette Boye, afdelingschef i Forbrugerrådet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen