Berlingske Business

Museer mangler ledelse og kommunikation

Museer mangler ledelse og kommunikation - 1
Museer har problemer med deres image.

Både ledelsen og kommunikationen skal blive langt bedre, hvis de danske museer skal overleve i det 21. århundrede.

De danske museer er meget mere end støvede glasmontrer og tørre kustoder. Det hjælper bare ikke så meget, hvis danskerne aldrig finder ud af det. Museerne skal derfor blive langt bedre til at kommunikere med sig selv og omverdenen.

Det kræver en professionel ledelse og det er en mangelvare på museerne, fastslår forskerne bag projektet ” ”Det strategiske museum”

”Konkurrencen på oplevelsesmarkedet er blevet større, de offentlige bevillinger til museerne er skåret ned, og tilskud er blevet afhængige af besøgstal. Museerne kan derfor ikke længere gemme sig bag deres faglighed og udelukkende se kommunikation som udstilling og formidling. Hvis de vil overleve i det 21. århundrede, må de også tænke kommunikation som markedsføring, dialog med museumsgæsterne og intern kommunikation mellem ledelsen og de ansatte,” siger Finn Frandsen, professor på Handelshøjskolen, Århus Universitet i en pressemeddelelse.

Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation har netop tildelt 2,4 mio. kr. til gruppen af forskere fra Center for Virksomhedskommunikation på Handelshøjskolen, Aarhus Universitet og Center for Museologi på Aarhus Universitet

Forskergruppen vil desuden kigge på hvilken indflydelse private virksomheder har på museerne gennem sponsorater.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen