Berlingske Business

Minister forudser et bedre liv til TV 2 efter salg

Billede
Foto:

Regeringen tager hul på forberedelse til at privatisere TV 2. Det er ikke en kritik af tv-stationen, lyder det.

Det gav god mening, at staten i 1988 brød DR's tv-monopol ved at etablere TV 2. Men nu hvor TV 2 godt kan stå på egne ben, er der ikke længere grund til, at tv-stationen er statsejet, siger kulturminister Mette Bock (LA).

Hun er onsdag kaldt i samråd for at uddybe, hvorfor og hvordan regeringen ønsker at privatisere TV 2.

remote control interacting with smart television

- Jeg tror, at TV 2 vil få et bedre liv, siger Mette Bock under samrådet og henviser til, at en privatisering vil give tv-stationen friere rammer til at lave nye strategiske satsninger.

- Regeringen finder det ikke hensigtsmæssigt, at vi stadig har så massiv en statslig dominans. Vi roser os selv af at leve i et frit demokratisk samfund med frie medier.

- Det er bestemt ikke nogen kritik af TV 2. Jeg synes, de gør det rigtig godt.

Regeringsgrundlaget slår fast, at staten ikke skal eje selskaber, som er "i direkte konkurrence med privatejede virksomheder". Derfor er det regeringens mål, at staten "som udgangspunkt skal afhænde" den slags selskaber.

Tirsdag - TV 2 Business

- Regeringen ønsker at privatisere TV 2, efter den nuværende mediepolitiske aftale for 2015 til 2018 udløber, hedder det i regeringsgrundlaget, der slår fast, at forberedelsen af privatiseringen skal indledes i år.

- Der er ingen grund til ikke at sælge TV 2 og sige, at nu må TV 2 klare sig på markedsvilkår, siger Mette Bock.

Hun understreger, at regeringen vil sikre, at der fortsat er et "bredt udbud af public service indhold" efter et salg af tv-stationen.

Medier

Hvordan det præcis skal ske, giver hun ikke noget bud på. Men ministeren er ikke afvisende over for at gøre public service-forpligtelser til en del af et kommende udbud.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen