Berlingske Business

"Minions" og "Shrek" flytter sammen i milliardhandel

Shrek
Universal Pictures smider 25 milliarder kroner på bordet for at overtage DreamWorks Animation. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2013) Foto:

Universal Pictures smider 25 milliarder kroner på bordet for at overtage DreamWorks Animation.

Comcast, der er selskabet bag Universal Pictures, er klar til at overtage DreamWorks Animation i en handel til 3,8 milliarder dollar.

I danske kroner svarer det til, at amerikanske Comcast betaler 25 milliarder for DreamWorks, som er kendt for animationsfilm som "Shrek", "Kung Fu Panda" og "Sådan Træner du din Drage".

Med overtagelsen, der endnu mangler myndighedernes godkendelse, forsøger Comcast at tage kampen op med Walt Disney, der for ti år siden overtog animationsfilmselskabet Pixar og siden har lanceret en række succesfulde film.

FILM-FIFTYSHADES2

Den animerede verden er dog langt fra ukendt for Comcast allerede i dag. Universal Pictures har blandt andet produceret populære film som "Grusomme Mig" og "Minions".

Analytikere vurderer, at købet af DreamWorks samtidig vil give Comcast en lettere vej ind på det voksende marked for streaming på internettet, da DreamWorks har aftaler med blandt andet Netflix om at levere indhold.

pix-Activision

Foruden at stå bag "Shrek" ejer DreamWorks også rettighederne til verdenskendte karakterer såsom superhunden Lassie samt det venlige og på ingen måde uhyggelige spøgelse Casper.

»Der er rig mulighed for at skabe interessant indhold ud af disse brands og tjene penge på dem,« siger analytiker Craig Moffett fra MoffettNathanson.

08busMarkedsføring.jpg

DreamWorks er noteret på børsen i New York, og konkret byder Comcast 41 dollar per aktie i selskabet. Det svarer til 27 procent over lukkekursen onsdag.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen