Berlingske Business

Microsoft skylder Copydan millioner for hukommelseskort

NOKIA-RESULTS/
Foto:

Microsoft Danmark slipper ikke for at betale penge til Copydan for at sælge tomme hukommelseskort i mobiltelefoner.

Det har Østre Landsret afgjort onsdag formiddag.

Dermed skal Microsoft Danmark, som har opkøbt mobildivisionen i Nokia, betale 20 millioner kroner til Copydan.

Afgørelsen kommer efter en dom fra EU-Domstolen, hvor det blev afgjort, at den danske lovgivning er i overensstemmelse med EU-retten.

Ifølge EU-Domstolen er det afgørende, at tomme hukommelseskort i mobiltelefoner kan give adgang til kopiering af musik og film, selv om det måske ikke er hovedformålet med hukommelseskort.

pix-iPhone


Derfor skal mobilselskaber betale til Copydan.

Foreningen Copydan KulturPlus sikrer, at blandt andre skuespillere, forfattere og musikere får betaling for deres produkter, når der sælges for eksempel en tom cd-rom i forretningerne.

Årsagen er, at privatpersoner har en vis lovlig adgang til at kopiere musik, tv, radio og film over på en cd - eller på et hukommelseskort på en mobiltelefon.
Sagen begyndte, da Nokia Danmark mente, at reglerne i ophavsretsloven omkring hukommelseskort stred imod EU-regler.

En af Nokias begrundelser for ikke at ville betale var ifølge Copydan KulturPlus, at hukommelseskort i mobiltelefoner ikke bruges til at kopiere materiale, der er beskyttet af ophavsretten.

pix-Onedrive


I 2010 stævnede Copydan Nokia for at få afgjort uenigheden. Senere overtog Microsoft Nokias mobilafdeling.

Da sagen begyndte, bad Østre Landsret EU-Domstolen om at tage stilling til de danske regler, som altså blev godkendt. På den baggrund er den endelige dom faldet onsdag.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen