Berlingske Business

Microsoft beklager racistisk chatbot

MICROSOFT-RESULTS/
Lørdag udsendte Microsoft en officiel undskyldning efter sidste uges meget omtalte svipser, hvor sexistiske og racistiske tweets i stride strømme flød fra Twitter-profilen Tay. Foto:

Det vakte store øjne, da Twitter-boten Tay i sidste lod sig påvirke af internetstøj og pludselig mente, at Holocaust aldrig havde fundet sted. Nu beklager Microsoft for deres lidt for let-påvirkelige chatbot

Lørdag udsendte Microsoft en officiel undskyldning efter sidste uges meget omtalte svipser, hvor sexistiske og racistiske tweets i stride strømme flød fra Twitter-profilen Tay. Det skriver The Guardian.

Det kunstige intelligent-program Tay var specieludviklet til at kommunikere i en frisk og ungdommelig tone tiltænkt det yngre publikum - et eksperiment i ”kunstig interaktion” med webbrugere i afslappede samtaler. Det skriver Version2.

FILES-US-IT-LIFESTYLE-MICROSOFT

Sådan gik det bare ikke. I stedet fik chatbot'en i løbet af dens 16 timers korte levetid blandt andet hyldet nazismen, sammenlignet feminisme med kræft og påpeget at Holocaust aldrig fandt sted.

Efter længere tids sporadiske fornærmelser fandt Microsoft det torsdag nødvendigt helt at lukke profilen.

»Vi er dybt beklaget over de fornærmende og sårende tweets fra Tay, som hverken repræsenterer hvem vi er eller hvad vi står for, og heller ikke hvordan vi designede Tay«, skrev Microsofts forskningschef Peter Lee i en meddelelse på Microsofts hjemmeside fredag.

Danskerne: Ingen frygt for robotter hos os - 1

Tay var udviklet til konstant at oplære nye sproglige færdigheder og sætningskonstruktioner baseret på hvad brugerne skrev. Peter Lee fremhæver, at flere brugere bevist forsøgte at påvirke bot'en i en negastiv retning i koordinerede angreb. Skriver Version2.

Ifølge Microsoft har man omvendt haft god succes med andre lignende chateksperimenter. Siden 2014 har chat-boten XiaoIce været benyttet af 40 millioner kinesere, og været kendt for dens gode samtaleevner, som løbende forbedres.

Tays profil er stadig åben, men blot tre af de oprindelige tweets står tilbage efter sidste uges fadæse.

pix-Satya Nadella, Microsoft

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen