Berlingske Business

Metro International taber 132 millioner

Den globale aviskoncern bag MetroXpress kommer ud af første halvår med et driftsunderskud på 17,7 mio. euro (132 mio. kr.). Lukning og salg af en række aviser har reduceret både underskud og omsætning.

Det fremgår af en netop offentliggjort halvårsmeddelelse. Omsætningen er faldet med 15 pct. i førstehalvår 2009, når der tages højde for lukkede og solgte aviser samt udsving i valutakurser. Den totale omsætning faldt med 25 pct. til 116,3 mio. euro. (866 mio. kr.).

Metro International tabte samtidig 17,7 mio. euro på driften mod 5 millioner sidste år. Renset for lukkede og solgte aviser er driftsresultatet på minus 9,1 millioner sammenlignet med 0,9 millioner i første halvår sidste år. De operationelle omkostninger er ifølge ledelsen skåret ned med 8 pct. i forhold til sidste år.

Det første halvår har været et begivenhedsrigt år i Metro-koncernen, hvor den danske topchef Per Mikael Jensen har skåret kraftigt ned på aktiviteterne, der nu tæller udgivelse af gratisaviser i 19 lande.

Samtidig har selskabet hentet 527,8 millioner svenske kroner i en aktieemission. For nylig besluttede fire medlemmer af topledelsen at forlade Metro International.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen