Berlingske Business
08:19Genmab og Vestas fortsætter i fokus

Medier jager ny forretningsmodel

JP Politikens Hus på Rådhuspladsen i København. Politiken, Jy
Foto:

Danske medievirksomheders image svajer kraftigt frem og tilbage, mens de leder efter bæredygtige forretningsmodeller i en branche, der undertiden beskrives som en smeltende isflage.

De danske medier er udfordrede. Den strukturelle tendens har i flere år været, at læserne flygter fra betalte trykte aviser mod billigere eller gratis digitale alternativer. Samtidig er bunden ved at gå ud af annoncemarkedet, blandt andet fordi mange annoncører foretrækker at målrette deres reklamer mod brugerne på blandt andet Facebook og Google.

Intet dansk medie synes endnu for alvor at have knækket koden til at tjene penge på digital journalistik.

Den spændte situation i mediebranchen viser sig også i Berlingske Business’ Imageanalyse 2016, hvor branchens samlede position i bedste fald kan betegnes som lunken.

advokat

Årets vinder

Bedst placeret er JP/Politikens Hus, der samlet ligger nummer 51. Placeringen markerer en fremgang på 41 pladser i forhold til året før, og dermed er virksomheden næsten tilbage på det niveau, den lå på i 2014, da Stig Ørskov afløste Lars Munch som administrerende direktør.

Stig Ørskov kalder undersøgelsen for »fornøjelig læsning«, men han advarer mod at lægge for meget i resultatet, der for medievirksomheders vedkommende kan variere en del fra år til år.

»For et mediehus som JP/Politikens Hus med markante titler som Ekstra Bladet, Politiken og Jyllands-Posten er det ikke et mål i sig selv at vinde popularitetskonkurrencer,« siger administrerende direktør Stig Ørskov.

Årets taber

Årets store taber er Berlingske Media, der må notere et fald på 55 pladser. Således er virksomheden med aviserne Berlingske, Weekendavisen og BT nu er nede på plads nummer 100. Det ærgrer Mette Maix, der tiltrådte stillingen som koncernchef i Berlingske Media i februar.

»Hele sidste år var præget af historier om rekonstruering og forandringer. Vi blev købt af en udenlandsk ejer, og vi havde en ledelse med en markant og respekteret direktør, der blev udskiftet. Så det er klart, at historierne om virksomheden er blevet farvet af de forandringer, der er sket, frem for af det, vi har arbejdet med fagligt,« siger Mette Maix.

til arkiv

Kresten Schultz Jørgensen, der er stifter og managing partner i kommunikations­firmaet Lead agency, mener, at det er ekstremt interessant, at JP/Politikens Hus nu er det bedst placerede medie i Imageanalysen.

»Jeg er også fuld af beundring over JP/Politiken, men deres strategi er jo at fylde mere og mere på en smeltende isflage. Hvis de skal have en rigtig god placering, bliver de nødt til at redefinere deres forretningsmodel, og det er de ikke lykkedes med,« siger Kresten Schultz Jørgensen.

Han forventer, at danske medievirksomheder fremover får svært ved udelukkende at tjene penge på journalistisk indhold. I stedet bør medierne søge efter alternative forretningsområder som analysevirksomhed, kulturarrangementer eller undervisning, siger han.

Men for JP/Politikens Hus forbliver kerne­forretningen journalistik, forklarer Stig Ørskov.

Niels B. Christiansen Danfoss taler ved Beyond Data

»Det helt afgørende er, at man starter det rigtige sted. Og i vores virksomhed starter enhver diskussion med indholdet. Er det ikke i allerhøjeste klasse, så er alt det andet ret ligegyldigt,« siger Stig Ørskov.

»Hvis der er en ting, vi er sikre på, så er det, at vores spidskompetence hverken ligger inden for salg af pejsebrænde eller rejser,« siger han.

I bunden af analysen har Allers image­­ ikke rettet sig, efter det sidste år led voldsom skade af Se og Hør-skandalen. Og det statsejede og licensfinansierede Danmarks Radio formår med en plads som nummer 110 ikke rigtigt at komme fri af Imageanalysens bundområde.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen