Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

»Mediejunkierne« er fremtiden

01BUSBUSINESS-102405.jpg
Danske mediehuse bør kigge TV 2 Play over skulderen for at se, hvordan man får succes med onlinetjenester, mener Nikolaj Nørgaard, direktør i konsulenthuset Kaplan. PR-foto

Danskerne tager i stigende grad abonnementstjenester på nettet til sig, og bl.a. TV 2 Play oplever stor fremgang. »Afhængighedsskabelse« er vejen frem, mener ekspert.

Flere og flere danskere tegner online- abonnementstjenester, viser de seneste nøgletal i Dansk E-handel 2016- rapporten fra Nets-ejede DIBS. Faktisk vil abonnementstallene på de digitale medier stige med 24 pct. for aviser og 48 pct. for TV-streamingtjenester i 2016.

Men de danske tjenester får svært ved at holde på kunderne i det lange løb, hvis ikke de lærer af mastodonterne på mediemarkedet. Det vurderer loyalitetsekspert Nikolaj Nør­gaard, dansk direktør i det svenske konsulenthus Kaplan, der er en af Nordens største rådgivningsvirksomheder med fokus på kunde­loyalitet.

»Det er generelt de udenlandske spillere som Netflix, HBO og Spotify, der er gode til at få kunderne ind i folden – og vel at mærke holde på dem. Når vi ser på eksempelvis Politiken og Berlingske, er indtrykket, at de kæmper en svær kamp med at konvertere gratis læsere til kunder for derefter at holde på dem,« siger Nikolaj Nørgaard.

»Ud fra alt den data, brugerne efterlader, burde de have et ekstremt nuanceret billede af, hvad der præcist skal til for at bibeholde deres interesse for at blive hængende. Her har de danske medier virkelig meget at lære. Det hele er bare en stor vælling af usorterede nyheder,« mener Nikolaj Nørgaard.

Billede

En af de danske onlinetjenester, der har formået at vokse sig markant større år for år på abonnementsfronten, er TV 2 Play, hvor brugerne mod en månedlig abonnementspris kan se TV 2s programmer.

Klaus Andersen, TV 2 Plays kommercielle chef, fortæller at antallet af abonnenter er vokset mere end 30 pct. siden samme tidspunkt i fjor, så tjenesten nu har over 250.000 betalende abonnenter. Det gør – ifølge TV 2s beregninger – Play til Danmarks næststørste abonnementstjeneste efter Netflix.

Det første Play-fix er gratis

Der er en interessant forklaring på TV 2 Plays succes:

»Når vi sender Dicte mandag aften, har vi 800.000 seere. Det bedste vi kan gøre her, er at give seerne et call to action i form af en opfordring til at se næste afsnit allerede nu på TV 2 Play. På denne måde afdækker vi det psykiske urgency-behov, der er symptomatisk for nutidens såkaldte mediajunkies. Her står TV 2 Play parat med det næste »fix« – og det er selvfølgelig gratis første gang,« siger Klaus Andersen med en henvisning til den måde, narkosælgere lokker junkier ind på glidebanen med gratis stoffer til at begynde med. På samme måde er TV 2 Play gratis for alle brugere i den første måned.

11BUSbusiness-113344.jpg

Resultaterne er ikke kommet af sig selv. Det er en målrettet indsats med fokus på at tilpasse indholdet til kundernes individuelle dataprofil, der har fået TV 2 Plays abonnenter til at blive hængende. Derfor mener loyalitets­ekspert Nikolaj Nørgaard, at mange danske onlinetjenester bør kigge TV 2 over skulderen for at få deres abonnementstal til at vokse.

»Som en af de få i det danske medielandskab er det virkeligt lykkedes at modernisere og tilpasse TV 2 med TV 2 Play til de moderne mediekonsumere. De store dagblade har tusinder af klik hver dag, og den væsentligste grund til, at de ikke kan få folk til at betale for deres indhold er, at det er én stor masse, der ikke er designet efter den enkelte kundes ønsker. Der har TV 2 gennemskuet vigtigheden af at målrette sit indhold, ligesom de store internationale spillere gør det,« forklarer Nikolaj Nørgaard, som har indgående kendskab til TV 2 Play-casen.

ole

Seks kanaler bliver til 5,5 mio. kanaler

De strategiske fokusområder i den kommercielle vækststrategi har ifølge Klaus Andersen, TV 2 Plays kommercielle direktør, været knyttet til »omnichannel-personalisering« og »predictive marketing«, der handler om, hvordan man bedst løfter den enkelte kundes levetid.

»Via omnichannel-personalisering gør vi TV 2 til en bedre, mere ligetil og relevant seer­oplevelse, der gør, at du får lyst til at se endnu mere indhold fra TV 2s seks kanaler. Da jeg startede for fire år siden, samlede vi ca. 100.000 datapunkter (demografi, klik, produktdata mv., red.) – i dag samler vi over en halv milliard op om året. Ambitionen gennem personalisering er ikke at udgive seks kanaler, men 5,5 mio. kanaler, der bliver skræddersyet til hver dansker ud fra deres individuelle dataprofil og indholdspræferencer. Jeg kan se TV 2 Klaus, mens du kan se noget andet,« siger han.

Cristian autobut

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen