Berlingske Business

Mediegigant går til musikken

Mediegigant går til musikken - 1
Bertelsmann vil til musikken, og kan eventuelt overveje at købe ABKCO Music & Records, der blandt andet har Rolling Stones og the Kinks-sange i arkivet forventes at blive sat til salg, efter at stifteren Allan Klein døde i sidste uge. Foto:

Den tyske mediekoncern Bertelsmann kaster sig nu over musikbranchen og vil sammen med en kapitalfond købe musikrettigheder, der skal redde bundlinjen, efter de traditionelle medier er sakket agterud.

Det bliver stadigt sværere at tjene penge på de traditionelle medier, og derfor kaster mediegiganterne sig over alternative forretningsmuligheder.

Det gælder også tyske Bertelsmann, mediekoncernen der står bag blandt andet tv-kanalerne RTL og forlaget Random House, men som nu også vil kaste sig over musikbranchen.

Bertelsmann har ifølge Financial Times planer om at købe større musikkataloger sammen med kapitalfonden Kohlberg Kravis Robirts, KKR, som herhjemme er bedst kendt for at købe TDC i sin tid, og som er klar til at smide 250 millioner dollars, 1,33 milliarder kroner, i projektet.

Masser af sange at købe
For Bertelsmann er det dog ikke første favntag med musikken. Koncernen ejer i forvejen BMG Rights Management, der dog kun tæller sange fra 300 artister, efter at man i 2006 solgte størstedelen af arkiverne til Universal Music og senere en andel til Sony.

Nu har Bertelsmann dog ifølge Financial Times brug for et hurtigt-voksende forretningsområde, og slår sig derfor igen på musikken.

I disse dage bør der da også være rigeligt at købe op på musikfronten.

ABKCO Music & Records, der blandt andet har Rolling Stones og the Kinks-sange i arkivet forventes at blive sat til salg, efter at stifteren Allan Klein døde i sidste uge, og også Michael Jacksons andel af SONY ATV, der ejer rettighederne til mere end 250 Beatles sange samt den afdøde superstjernes egne sange, skal finde nye ejere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen