Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Mediebosserne: Det sker der i 2009

Læs med, når de førende hoveder i branchen forsøger at tippe 13 rigtige om medieåret 2009.

Jakob Elkjær, chefredaktør, Fagbladet Journalisten
1. Skal hovedparten af danskerne betale for at se TV 2, når 2009 er omme?

»Ja. I det mindste er det vedtaget politisk, at brugerne skal betale for at få TV 2 i deres pakke inden året er omme. TV 2 ønsker selv den løsning, og både regeringen og DF har blødt deres modstand op. Alternativerne er politisk mindre spiselige.«

2. Dropper DSB Harry efter otte år i reklameblokken?

»Måske. Det har jeg ikke forudsætninger for at sige noget om.«

3. Kan den nye Jubii-ejer gøre internetportalen til en overskudsforretning allerede i 2009?

»Nej, der har været underskud de seneste to år, konkurrencen er benhård og annoncørerene vil helst ikke have penge op af lommerne.«

4. Tror du at pessimisterne får ret, når de spår at det samlede annoncemarked falder mindst fem procent?

»Ja! Men det bliver meget skævt fordelt. Der vil være store forskelle på vindere og tabere. Det spændende er, om annoncørerne stadig vil valfarte til nettet, hvor dokumentationen er omfattende, eller om man vælger klassiske medier, som man kender på grund af almindelig risikoaversion under lavkonjunkturen.«

5. Hedder Kulturministeren stadig Carina Christensen om et år?

»Ja! Det er ikke politisk udskiftningsgrund at være profilløs.«

6. Står Kenneth Plummer stadig i spidsen for DR om et år?

»Ja, det er heller ikke politisk udskiftningsgrund at stå i skyggen af sin formand. DR er i smult vande set i lyset af de kommercielle medieselskabers problemer og har fået et sikkert skjold i form af netop Michael Christiansen som bestyrelsesformand.«

7. Er MetroXpress stadig landets meste læste avis om et år? Hvis nej, hvem er så?

»Ja, men det kan meget vel være, at MetroXpress smelter sammen med 24timer til 24Metro.«

8. Udkommer både 24timer og Urban om et år?

»Nej, Den oplagsmæssigt store - men økonomisk lille - Metrokoncern er under voldsomt økonomisk pres. Ikke mindst i Danmark, så der skal findes besparelser og det kan meget vel blive i form af en redaktionel fusion mellem 24timer og Metro. Det ville faktisk blive en redaktionelt set udmærket gratisavis med bred opdatering og fokus på borgernært forbrugsstof. Berlingske Medias koncernchef, Lisbeth Knudsen, har tilkendegivet, at underskudsgivende aktiviteter er i farezonen med mindre de er meget strategisk vigtige. Det er svært at se Urban give overskud, men jeg tror koncernchefens lille »men« er møntet på netop Urban, så den overlever.«

9. Hedder Berlingske Medias ejer Mecom om et år?

»Måske. Det er et giftigt spørgsmål. Bankerne kræver frasalg for at få Mecoms gæld ned, men hvem vil købe Berlingske Media for en rimelig pris med den overskudsgrad selskabet præsterer i dag?«

10. Får en dansk reklamefilm en toppris til året reklamefest i Cannes?

»Måske. Det aner jeg ikke.«

11. Tror du, at der lukker store danske medier i 2009. Hvis ja, hvilke?

»Ja, 24timer. Men det er desværre ikke nok til at gøre de overlevende til sunde forretninger. Det værste, der kan ske er at politikerne spreder mediestøtten tyndt ud på en måde så alle overlever med et stadig tyndere bemanding til skade for journalistikken og brugerne.«

12. Lykkes det Nova FM at få mere end 10 pct. af lytterne i den kommercielle målgruppe?

»Ja, Hvis spørgsmålet skal forstås sådan, at FM Nova får 10 procent af de lyttere, der i dag lytter til kommerciel radio i dag, Det er til gengæld stort set ingen, da DR sidder så solidt på radiomarkedet, at det ikke tåler international sammenligning med meget andet end de statslige medier i Kina og på Cuba.«

13. Ejer TV 2 stadig halvdelen af TV 2 Sport om et år?

»Ja, men spørgsmålet er så, hvem der ejer TV 2?«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen