Berlingske Business
12:46Positiv stemning i Europa styrer uden om Madrid

Medie: Lego føjer krav fra britisk antihad-kampagne

LEGO-CEO/
Lego bekræfter at have droppet engagement med britisk avis, som er blevet mål for kampagne på sociale medier. Foto:

Lego bekræfter at have droppet engagement med britisk avis, som er blevet mål for kampagne på sociale medier.

Den danske legetøjsgigant Lego vil ikke længere annoncere i den britiske avis Daily Mail.

Det skriver avisen The Independent.

Med beslutningen reagerer Lego ifølge The Independent på en kampagne på sociale medier kaldet "Stop Funding Hate" (stop med at støtte had, red.).

Hensigten med kampagnen er at standse støtten til medier, der fremmer had, diskrimination og dæmonisering.

Og Daily Mail er ifølge kampagnen et af de medier, som opildner til had, skriver The Independent.

Billede

Reaktionen fra Lego kommer, efter at Bob Jones, en britisk familiefar, skrev et åbent brev til Lego.

I brevet udtrykte den britiske familiefar bekymring over, at den danske legetøjsvirksomhed reklamerer i et britiske medie, som "sår had til udlændinge og skyder skylden for al dårligdom på indvandrere".

Brevet gik efterfølgende viralt og er blevet delt tusindvis af gange.

A robot picks up Lego bricks i

Lego bekræfter over for Ritzau, at engagementet med Daily Mail er ophørt, og at man på nuværende tidspunkt ikke har planer om at lave yderligere markedsføringsaktiviteter med avisen.

- Vi er beærede over at se, hvor meget folk over hele verden giver udtryk for deres velvilje over for vores virksomhed og vores brand.

- Og vi vil fortsat gøre vores allerbedste for at leve op til den tillid, som folk i hele verden viser os hver eneste dag, skriver pressechef Roar Rude Trangbæk, Lego, i en skriftlig kommentar.

Virksomheden har ikke yderligere at tilføje til sagen, hedder det.

Flere andre virksomheder er blevet opfordret til at droppe annoncering i medier som Daily Mail, blandt andet den britiske supermarkedskæde Marks & Spencer.

Men Lego er ifølge The Independent den første større virksomhed, der imødekommer kravet fra kampagnen "Stop Funding Hate".

LEGO

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen