Berlingske Business

Marketing på vej ind på direktørgangen

Joachim Knudsen, marketingdirektør McDonald's.
Joachim Knudsen direktør i McDonald's. Foto:

Marktingansvarlige og kommercielt ansvarlige er på vej op i ledelseshierarkiet i de danske virksomheder, lyder det fra PwC. En ny dagsorden, hvor nøgleord er innovation og forretningsudvikling, er en del af forklaringen.

Marketing og kommunikation er ofte blevet kaldt for virksomhedernes »spøg-og-skæmt«-afdelinger, og der har da også været meget langt mellem personer med en marketing- eller kommunikationsbaggrund, der har taget skridtet op i såvel danske som globale virksomhedernes direktioner. Men meget tyder på, at der er ved at ske noget.

Det kan man eksempelvis konstatere herhjemme ved blot at følge markante marketingprofilers karrierer de seneste år, hvor flere er rykket fra roller som marketing- eller kommunikationsansvarlige og op på højeste ledelsesniveau.

Herhjemme gælder det blandt andre Joachim Knudsen, mangeårig CMO for McDonald’s Danmark og nu CEO, Marek Slacic tidligere markant marketingprofil for Telenor og nu CEO i Telenor DK og Tomas Pietrangeli, der blandt andet er tidligere marketingdirektør i TDC og nu landechef i Arla Danmark.

Er det blot udtryk for de enkelte personers ledertalenter, eller er der ved at ske et fundamentalt skifte i vurderingen af marketings rolle i virksomhederne?

Det kan man få et bud på ved at se nærmere på en dansk bestyrelsesundersøgelse foretaget af et af verdens førende revisions-, skatte- og rådgivningshuse PwC.

CMOen vinder frem

Af PwC Board Survey fremgår det, at udover de selvskrevne CEOer og CFOer, er det den kommercielle direktør og marketingdirektøren – CCOen/CMOenm – som bestyrelserne oftest forventer, rykker ind i virksomhedernes direktioner inden for de næste tre år.

Det hænger sammen med et stærkere fokus på innovation og forretningsudvikling også i bestyrelseslokalet, lyder det i analysen.

Det medfører også, at marketingdirektøren og den kommercielle direktør overhaler IT-direktøren og HR-direktøren, når det gælder en plads i direktionen i løbet af den nærmeste fremtid, lyder forudsigelsen.

»Tendensen med at inddrage den kommercielle direktør på topledelsesniveau hænger tæt sammen med det store fokus på innovation, som såvel bestyrelsen som direktionen har i disse år,« siger seniorpartner og adm. direktør i PwC Mogens Nørgaard Mogensen.

Ifølge undersøgelsen kan virksomheder i dag ikke komme uden om et stærkt fokus på innovation, mens de i kriseårene har haft mere fokus på krisestyring og effektivisering i topledelsen.

»I øjeblikket ændrer dagsordenen sig, i takt med at krisen ligger stadig mere bag os, og markedet forandrer sig hastigt med brancheglidninger og nye typer af konkurrenter på markedet. Det fordrer et nyt ledelseshold, der kan håndtere de nye krav om agilitet og fremsynethed, som ændringerne medfører,« siger Mogens Nørgaard Mogensen.

Strategi & innovation

Samtidig svarer hele 81 pct. af de adspurgte, at det er altafgørende for bestyrelsen, at CEOen kan stille med det rigtige ledelseshold. Desuden er det vigtigt, at han eller hun er på forkant med de forandringer, der påvirker organisationen internt som eksternt.

Ser man nærmere på bestyrelsens Top 3 over vigtigste fokusområder i 2015 ligger netop strategi, innovation og forretningsudvikling på en klar førsteplads.

»Vi oplever, at mange har fået øjnene op for, at de med fordel kan indarbejde deres fokus på innovation i strategien, og at teknologi ikke alene skal bruges på at udvikle nye produkter og services, men også på at skabe nye forretningsmodeller,« siger Mogens Nørgaard Mogensen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen