Berlingske Business

Mælk skåret ud i 50er-pap

fhj

Hvorfor skal vi egentligt drikke dansk mælk? Det skal en ny kampagne – der griber tilbage til en idyllisk 50’er-streg – forklare. Ogilvy har eksekveret.

Den danske mejeribranche gik i sidste uge i luften med en landsdækkende kampagne, skriver Markedsføring. Kampagnen rummer et grafisk univers, som griber langt tilbage i tiden. Heri bliver eksempelvis en smiley til munden på en glad ko. Et blomsterblad forvandler sig til en dråbe frisk økologisk mælk, mens skyggen af en mælkekarton viser sig at være landevejen, der fører den friskmalkede mælk direkte hjem til forbrugeren...

Det lyder unægteligt idyllisk - ja, vel nærmest Morten Korchs' – og det er gennemført, hvilket bl.a. kan ses på det tilknyttede kampagnesite.

kb

Bag illustrationerne står Ogilvy’s senior art director Camilla Ploug, og hun har hentet inspirationen i 50’ernes mælkereklamer, plakater og gavlmalerier, som hun "har forsøgt at give et nutidigt og dobbelttydigt twist".

- Der er mange historier om, hvordan dansk mælk bliver til. Og mange gode grunde til at kigge efter Dansk Mælk-mærket, når man køber ind. Men det er ofte tekniske og komplicerede forklaringer. Vi mente derfor, at der var behov for et univers, hvor vi enkelt og uden omveje kunne formidle de mange positive historier om den danske mælk, siger Ogilvy’s adm. direktør Pia Tandrup Hoelgaard.Det fandt vi i en fornyet fortolkning af de klassiske mælkeplakater. Den naivistiske og nostalgiske stil giver os mulighed for at skære dansk mælk ud i pap, siger hun.

Bag kampagnen står den samlede mejeribranche: fra mindre økologiske mejerier som Thise, Naturmælk og Øllingegaard til markedslederen Arla. Baggrunden er med andre ord at gøre forbrugerne opmærksomme på Dansk Mælk-mærket.

reklamer

En undersøgelse fra Epinion viser da også, at de fleste danske forbrugere fortrækker dansk mælk. Men kun hver fjerde kender Dansk Mælk-mærket.

- Danmark kan bryste sig af mælk i verdensklasse. Vi har helt unikke for udsætninger for at levere frisk mælk, som er en hovedårsag til forbrugernes mælkepatriotisme. Og så scorer dansk mælk også højt på blandt andet dyrevelfærd og klimaindsats, fortæller Jan Hermansen fra Mejeriforeningen.

Kampagnen, der er sat i gang med outdoors over hele landet, kommer til at fortsætte henover sommeren med print, tv-sponsorater, på social media, online annoncering, PR m.m. Kommunikationsindsatsen vil fortsatte med samme platform i de følgende år. For som Mejeriforeningen siger, er ambitionen, at gør Dansk Mælk-mærket til ”folkeeje” på linje med Ø-mærket.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen