Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Målinger midt i en hype

zz
ARKIVFOTO. Foto:

I forrige uge skrev Altingets chefredaktør, Rasmus Nielsen, en klumme om, at den tiltagende valgrummel giver højsæson for meningsmålinger. Politikerne studerer og diskuterer dem hektisk indadtil, men negligerer dem udadtil!

Og højsæson blev det da i den grad i slutningen af sidste uge, hvor der inden for de første 24 timer efter Nye Borgerliges pressemøde om, at de havde indsamlet tilstrækkeligt med underskrifter, blev publiceret hele tre meningsmålinger, som for første gang havde Nye Borgerlige med på listen.

Gallup gav dem 2,1 pct., YouGov gav dem 4,3 pct., og Megafon gav dem 4,9 pct. Hvis man trækker lidt fra og lægger lidt til, så ser det altså ud til, at Nye Borgerlige lige nu ligger på den pæne side af spærregrænsen, men de har da også i den grad fået prime time dækning i alle medier! Og netop mediedækningen af det nye parti var et af emnerne i søndagens udgave af Presselogen på TV 2 News.

27BUSPIX-SPIES-I-4D-105330.jpg

Med i udsendelsen var valgforsker Erik Gahner Larsen fra Syddansk Universitet, som kritiserede mediernes brug af meningsmålinger, som efter hans mening er med til at skabe den virkelighed, hvor Nye Borgerlige nu er en magtfaktor i dansk politik. Men et nyt borgerligt parti, som erklærer sig opstillings­berettiget i en tid med splid i den borgerlige blok og tiltagende valgrummel, er altså mere end almindeligt interessant for medierne!

Nu er jeg naturligvis ikke helt neutral i min vurdering af menings­målinger, som jeg generelt ikke mener, at man kan få for mange af, men at medierne gennem meningsmålinger får undersøgt, hvordan danskerne tager imod det nye parti, er vel en helt naturlig del af mediedækningen? Jeg er med på, at målingerne faldt sammen med et voldsomt hype, men alle målinger er til hver en tid påvirket af de hændelser, som aktuelt er oppe i tiden, så det er vel ikke noget argument for at afvente med målinger af et nyt parti! Som Berlingskes chefredaktør, Jens Grund, meget rigtigt sagde i Presselogen, så har vi nu en nulpunktsmåling for det nye parti, og så må vi se, hvordan de udvikler sig derfra.

Working

Hvis vi skruer tiden tilbage til 2007, så oplevede vi også en meget hypet partistiftelse, da Ny Alliance meldte sig på banen. Her gav Megafon det nye parti 16,5 pct. og 29 mandater i en måling allerede i begyndelsen af maj – altså før partiet havde indsamlet underskrifter nok til at være opstillingsberettiget! Derfra gik det støt tilbage frem mod valget i november, hvor de som bekendt opnåede 2,8 pct. af stemmerne.

Lidt omvendt med Alternativet, som vi selv dømte over spærregrænsen med 2,2 pct. allerede i vores første måling i marts 2015. Mange mente, at vi var lidt vel optimistiske på Alternativets vegne, men stille og roligt kom de over spærregrænsen hos alle institutter, og på valg­dagen i juni gav alle tre publicerede exit polls dem 4,9 pct. (YouGov, Megafon og Epinion) – de fik 4,8 pct.!

medier

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen