Berlingske Business

Måling: Hver anden dansker ønsker at kunne fravælge DR

dr-byen
Foto:

Seks af ti svarer i måling, at licensen er for høj. DF og V mener ikke, at man skal kunne vælge DR til og fra.

København. Står det til halvdelen af danskerne i en ny undersøgelse, skal medieforbrugere have mulighed for at kunne vælge licensfinansierede DR fra.

Således svarer knap 52 procent i en ny spørgeundersøgelse af Voxmeter for Ritzau ja til, at de mener, at man skal kunne fravælge både adgang og betaling til DR.

Omvendt svarer knap 38 procent, at de ikke ønsker, at man skal kunne vælge DR fra.

Og den holdning deler DF's medieordfører, Morten Marinus.

- Der skal stadig være et sted, hvor man er sikker på, at man har et public service-udbud, hvor man kan få det leveret, som de kommercielle ikke vil, siger han og tilføjer:

- Men det er klart, at vi skal have et forenklet DR og et slanket DR. Det tror jeg sådan set også, at folk er med på.

dr

Inden længe vil regeringen præsentere sit udspil til et medieforlig, der ventes at indeholde besparelser til DR.

Det kommer bag på medieordfører Britt Bager (V) at en så stor andel ønsker, at man skal kunne vælge statsradiofonien fra. Hun understreger, at DR skal være for alle.

- Det er overraskende og en smule alarmerende. Det er nogle tanker, som vi selvfølgelig har arbejdet med.

- Men vi har valgt at sige, at det er en del af velfærdsstaten, at vi har et medie for alle. Det er en form for demokratistøtte - en form for støtte til den dannende samtale, siger hun.

Licensen koster cirka 2500 kroner om året, og det er for højt i forhold til, hvad man får for pengene, mener seks ud af ti i Voxmeter-målingen.

Samtidig svarer cirka en tredjedel, at DR bør beskæres med 25 procent eller mere. Nogenlunde samme andel mener slet ikke, at DR bør beskæres.

Og en femtedel vil skære i DR med mindre end 25 procent.

pix-Streaming

Flere partier har peget på, at besparelser på 12,5 procent af statsradiofoniens samlede budget er et godt bud. DF ønsker dog at skære en fjerdedel af budgettet.

Regeringen har derimod ikke lagt sig endeligt fast på, hvor meget den vil skære i DR.

- Men vi har hele tiden sagt, at vi er åbne over for at se på det, som DF har spillet ud med, siger Britt Bager.

DR-formand Michael Christiansen åbnede tidligere på ugen op for, at man kan spare 10 til 12 procent i DR.

- Hvis man over fire til fem år skal spare 10 til 12 procent, så er det jo, hvad Nationalmuseet og Det Kongelige Teater skal spare, sagde han til Politiken mandag.

Voxmeter-målingen er foretaget blandt 1020 danskere over 18 år, der er udvalgt nationalt repræsentativt.

lønninger split

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen