Berlingske Business
17:42

Må det bedste (ind)hold vinde

Billede
Torsdag den 21. april i år døde den amerikanske poplegende Prince. Foto:

Torsdag den 21. april i år døde den amerikanske poplegende Prince. Måske var du én af de mange, der instiktivt greb ud efter mobilen for at streame de storslåede numre fra musik-geniet fra Minnesota. Formentlig forgæves.

Sidste sommer trak Prince al sin musik fra streamingtjenester som Spotify og Apple Music, og kun en enkelt tjeneste, Tidal, giver adgang til Princes musik. Så med mindre det er den tjeneste, du abonnerer på, må du kigge (eller lytte) langt efter sange som ­Purple Rain og When doves cry.

Dét er en interessant udvikling. For bare få år siden havde en musiktjeneste som Spotify et stort set komplet katalog over al musik i verden. Men de seneste år er konkurrencen skærpet, og musiktjenesterne kridter nu skoene for at kunne levere unikt indhold i et forsøg på at diffentiere sig fra hinanden.

Centralt i denne udvikling står musik­tjenesten Tidal, der fra en position som én af de helt små spillere på banen nu for alvor forsøger at true de markedsledende spillere med Spotify og Apple Music i spidsen.

pix-Spotify-musik

Tidal slår sig op på at være kunstnernes egen musiktjeneste. Flere af tidens største stjerner er blevet partnere i Tidal, og afregningen til musikerne for rettighederne til deres musik er større end hos konkurrenterne. Dertil kommer, at Tidal i stigende grad satser på unikt – og i nogen grad egenproduceret – indhold. Et godt eksempel er popdronningen Beyoncés nyeste album, Lemonade, der udkom eksklusivt på Tidal – i øvrigt i et samarbejde med filmtjenesten HBO, hvor den visuelle del af albummet kunne streames i 24 timer, før det blev tilgængeligt på Tidal. Tilsvarende kan en række andre kunstnere som Rihanna og Radiohead opleves eksklusivt på Tidal. Senest fik det en af mine gode kolleger til at sparke Spotify til hjørne, da han fandt ud af, at Radioheads helt nye album, A Moon Shaped Pool, ikke er tilgængeligt på verdens største musiktjeneste.

Tidal nøjes dog ikke med de traditionelle musikalbum. Tjenesten bringer i stigende grad musikvideoer, livestreams fra koncerter, rå indspilninger og musikdokumentarer ud til sine abonnenter. Men de mange tiltag står dog på ingen måde uimodsagt. De fleste konkurrenter er i fuld gang med selv at opruste på det unikke indhold.

20BUSPix-Daniel-Ek-123906.jpg

Er denne udvikling så egentlig så overraskende? Det burde den ikke være, især hvis man kigger på andre områder inden for mediernes verden. Vi har for eksempel vænnet os til, at det ikke er det samme indhold, vi kan finde på de to globale filmtjenester ­Netflix og HBO. Disse tjenester satser ­massivt på unikt og egenproduceret indhold, hvad succesrige serier som House of Cards og Game of Thrones vidner om. Og snart melder en ny spiller sig på banen i form af internetgiganten Amazon, der rykker ind i feltet med en helt ny streamingtjeneste, hvor de tidligere Top Gear-værter kommer til at spille en hovedrolle.

De førende musiktjenester med Spotify i spidsen kommer til at tage udfordringen fra Tidal seriøst. Og der er ingen tvivl om, at vi på den lange bane vil se en større fragmentering på musikområdet, hvor valget mellem de forskellige musiktjenester bliver mere komplekst. Som forbrugere kommer vi til at give køb på den convenience, der ligger i, at vi kan få det hele ét sted. Det kan synes som et stort offer, jovist – men forhåbentlig får vi noget igen i form af et endnu større udvalg af unikt indhold.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen