Berlingske Business
16:31Grøn fredag på Wall Street

Lisbeth Knudsen: Danske medier risikerer at blive kørt ned

lissy
»Det er ironisk, at internettet er det sted, vi bliver mest overvågede, når det for 30 år siden blev set som sted for demokratisering.« Foto:

Nogle medier vælger at satse alt på digitalisering, andre rører det ikke og så er der midtervejen, hvor man vælger digital-først-løsningen. Den er dog farlig.

I dag er Lokomotivværkstedet, der ligger midt ude i Metrobyggeri på Otto Busses Vej i det sydvestlige København, rammerne omkring Innovation Day. Digital transformation i en fysisk verden er titlen på eventet, der er arrangeret af Berlingske og KMD.

Lisbeth Knudsen er første taler på scenen, og her nævner hun, med et smil på læben, at »alt er normalt. Bortset fra journalistikken, produktet og måden at producere det på.«

Når Berlingske skal hente inspiration til, hvordan mediehuset kan se ud i fremtiden, er det ikke hverken Børsen, Politiken eller Jyllands-Posten, man skuer til.

12BBMLisbeth3.jpg

»Når vi kigger på, hvordan vi skal se ud i fremtiden, er det ikke de danske medier, vi ser til. Det er globale giganter som Google, Facebook og Microsoft.«

Lisbeth Knudsen ser positivt på virksomheden, hun er i front for, men hun er alligevel realistisk.

»Berlingske har aldrig haft så mange kunder i butikken, som vi har nu, selvom vores papiroplag er blevet mindre de sidste fem år. Vi skal bare finde ud af, hvordan vi tjener penge, for folk har den mærkelige idé om, at man ikke skal betale for kvalitetsjournalistik på nettet.«

Bestyrelsen


Internettet er mulighedernes land, men i dette digitale land eksisterer ikke kun glade dage.

»Det er ironisk, at internettet er det sted, vi bliver mest overvågede, når det for 30 år siden blev set som sted for demokratisering.«

Berlingske får af Lisbeth Knudsen ros for, at de er dygtige til produktinnovation, men halter efter, når det kommer til forretningsinnovation. Kunderne vil gerne have de produkter, som Berlingske leverer, de vil bare ikke betale for dem. Og hvad gør man så?

»Nogle vælger en digital først-strategi, og alle ved, at hvis man går midt på motorvejen riskiterer man at blive kørt ned. Måske skal vi på et tidspunkt skifte, så vi kun er digitale,« siger Lisbeth Knudsen.

Pix_LisbethKnudsen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen