Berlingske Business

Lisbeth Knudsen: Corydons avisledere vil blive nærlæst

Lisbeth Knudsen
Lisbeth Knudsen Foto:

Bjarne Corydon må erklære sig inhabil i visse sager i sin nye rolle som chefredaktør, mener Lisbeth Knudsen.

København. Når den tidligere socialdemokrat og finansminister Bjarne Corydon skifter de røde faner ud med lyserøde på avisen Børsen, skal han gøre sig umage for at kunne leve op til de journalistiske principper.

Det mener direktør og chefredaktør for Mandag Morgen Lisbeth Knudsen.

Hun synes, den tidligere finansminister og konsulent for McKinsey er et spændende valg som ny direktør for Børsen.

Men Corydon skal også indtage rollen som chefredaktør for erhvervsmediet, og her kan der opstå udfordringer.

corydon

- Når det gælder chefredaktørrollen, så er han "ny i trafikken" og vil helt sikkert være udfordret af at skulle sætte sig ind i alt omkring redaktionelle diskussioner, journalistiske kriterier og politisk uafhængighed.

- Det tror jeg, bliver en svær omstilling for ham, når han har været toppolitiker og har siddet på den anden side af bordet, siger hun.

Som finansminister var Bjarne Corydon med til at beslutte, at det statslige energiselskab Dong skulle sælges til investeringsbanken Goldman Sachs.

Det er en af de sager, som han nu tager med sig i bagagen over på Børsen.

- Selv om det er nogle år siden, at han var finansminister, vil der være nogle ting, hvor historien kan ramme ham i nakken som chefredaktør. Hvor han bliver nødt til at indtage en rolle som inhabil, siger Knudsen.

Derfor vil hans skifte til den publicistiske branche også blive fulgt nøje.

Anders Krab-Johansen T

- Hans lederskrivning vil blive læst med ekstra stor omhyggelighed af alle andre i mediebranchen for at se, hvordan den transformation sker, siger hun.

Lisbeth Knudsen vil dog ikke kun holde kritisk øje med Corydon. Hun håber også, at han kan bidrage med nye idéer til mediebranchen, der i årevis har været presset.

- Jeg synes, det er et spændende valg, og jeg synes, det er super interessant at følge, om han kan levere et andet blik på, hvad medierne skal gøre i den digitale transformation, siger hun.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen