Berlingske Business
17:42

Letpåklædt kvinde var over Forbrugerombudsmandens grænse

Forbrugerombudsmand Christina
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen har løftet en advarende pengefinger mod kønsdiskriminerende reklamer. Hans Soendergaard / Forbrugerombudsmanden

En byggemesse lovede "øl, fliser og fagmekanik" i en reklame. Det har Forbrugerombudsmanden nu påtalt.

Forbrugerombudsmanden har slået ned på kønsdiskrimination i reklamer med en løftet pegefinger til brancheforeningen Danske Byggecentre.

Danske Byggecentre forsøgte at lokke besøgende til messen Byggeri'16 med en reklame i Ekstra Bladet, der ifølge Forbrugerombudsmanden var på kant med loven.

I reklamen holdt en letpåklædt kvinde iført et værktøjsbælte et skilt med opskriften "Øl, fliser og fagmekanik". I en medfølgende tekst lovede Dansk Byggeri, at messen ville have indhold for både husarer, tømrere og murere.

- Forbrugerombudsmanden vurderer, at reklamens overskrift sammenholdt med billede og tekst primært henvendte sig til mandlige håndværkere og spillede på en antagelse om mænds fantasi eller mulighed for sex i arbejdsmæssig sammenhæng.

»Kvinder i dag har ingen undskyldninger for ikke at nå til tops« - 4

- Da reklamen primært var rettet mod mandlige håndværkere, og da den letpåklædte kvinde fremstod som en kvindelig håndværker, kunne reklamen opfattes som om, at kvindelige håndværkere reduceres til sexobjekter, skriver Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at reklamen kan virke nedværdigende eller krænkende for kvinder, hvilket er imod reglerne. Det på trods af, at reklamen var humoristisk.

- Der står i retningslinjerne, at en reklame skal være udformet, så den ikke indeholder eller er egnet til at fremme kønsdiskrimination.

04BUSPix-Louise-135934.jpg

- Denne reklame kan dog opfattes som om, at kvindelige håndværkere bliver reduceret til sexobjekter. Derfor kan den virke nedværdigende eller krænkende for kvinder i håndværkerfag, skriver forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Forbrugerombudsmanden henleder til retningslinjerne for god markedsføringsskik, der skriver:

- Hvis nøgenhed eller erotik indgår i reklamen som virkemiddel, må det ikke ske på en anstødelig, nedsættende eller ringeagtende måde. Det kan for eksempel være tilfældet, hvis en person i en reklame er reduceret til sexobjekt.

sonne

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen