Berlingske Business
17:42

Lars Seier satser på Instagram-startup

12BUSPIX-LARS-SEIER-CHRISTE.jpg
Lars Seier Christensen har investeret penge i Sponsta, der er platform for virksomheder og instagrammere. Foto: PR

Saxo Bank-stifter Lars Seier Christensen har via Seier Capital skudt frisk kapital ind i det danske start-up Sponsta, der står bag en platform skræddersyet til det hurtigtvoksende sociale medie Instagram.

Lars Seier Christensen har ikke ligget på den lade side, siden han i efteråret pensionerede sig selv som CEO i livsværket Saxo Bank.

Tværtimod har han haft travlt med at finde og investere i spændende danske iværksættervirksomheder såsom Newsio og JourneyXP via selskabet Seier Capital samt pleje den portefølje af virksomheder, heriblandt Geranium og Juicy Burger, som han har investeret i tidligere.

Det kommer nu Sponsta, som har udviklet en platform skræddersyet til det hurtigtvoksende sociale medie Instagram, til gode, da Lars Seier Christensen har sprøjtet frisk kapital ind i virksomheden via Seier Capital.

Sponsta bygger på såkaldt »influencer marketing«, hvor virksomheder og brands allierer sig med »influencers« – ofte populære bloggere, YouTube-stjerner eller Twitter-helte og i Sponstas tilfælde: populære instagrammere – for at sprede sine budskaber.

tregutter

En udfordring for virksomhederne har længe været at skabe kontakt til de instagrammere, der kunne være interessante at arbejde sammen med, fordi de matcher ens virksomhed eller brand. Og omvendt for instagrammere at finde virksomheder, de gerne vil samarbejde med. Det er den udfordring, Sponsta-platformen håndterer.

»Sponsta er i bund og grund en handelsplads, hvor virksomheder og instagrammere kan finde hinanden, kommunikere og indgå aftaler. Annoncørerne kan vælge netop de instagrammere, de har brug for, ud fra køn, interesser, geografi og reach,« fortæller adm. direktør Philip Bock, der stiftede Sponsta sammen med Daniel J. Mierzwinski, som er produktansvarlig, og Bo Winther, der er teknisk ansvarlig.

01BUSBUSINESS-140829.jpg

13.000 brugere i dag

Dertil kommer, at virksomhederne ved hjælp af platformen meget præcist kan måle spredningen og effekten af de kampagner, de vælger at bruge instagrammere til. Philip Bock fortæller, at 13.000 instagrammere – der samlet kan nå ud til 500 mio. brugere – i dag anvender platformen, men ambitionerne rækker langt videre end det.

»Grundarbejdet er gjort. Vi har et solidt produkt, så nu handler det om vækst. Vi går efter at få 100.000 instagrammere med om bord inden for en overskuelig fremtid, ligesom vi er ved at implementere YouTube på platformen,« siger Philip Bock.

Det er netop vækstpotentialet i Sponsta, der fik Lars Seier Christensen til at skyde penge i Sponsta.

»Sponsta har skabt en skalerbar platform, der løser et meget konkret problem for virksomhederne, nemlig at komme i kontakt med de rigtige instagrammere. Det er en win-win for alle parter og uden tvivl en investering, jeg ser et meget stort kommercielt potentiale i,« siger Lars Seier Christensen, adm. direktør i Seier Capital.

seier

Han også begejstret over platformens enkle design, der gør den relativt nem at bruge.

»Hele Instagram-miljøet kan hurtigt blive meget uoverskueligt og fragmenteret. Bl.a. er der mange mellemmænd, der gerne vil tjene en skilling. Her har platformen den store fordel, at du lynhurtigt kan se, hvad det kommer til at koste, og sammenlignet med andre former for markedsføring kommer du meget langt for relativt små penge via Sponsta,« vurderer Lars Seier Christensen.

En af de instagrammere, der bruger Sponsta-platformen, Young Mee Rim (@youngmeerim) fra København, er inde på noget af det samme. Den studerende har ikke færre end 213.000 følgere på Instagram, der følger med, når hun deler oplevelser om rejser, natur og mad.

»Sponsta fungerer lidt som en virtuel »agent«, der på forhånd sorterer de tilbud fra, som man ikke er interesseret i. Det er en kæmpe tidsbesparelse ikke at skulle svare på mails vedrørende gratis arbejde og rykke for betaling af fakturaer, fordi de allerede er sorteret fra og der forudbetales gennem Sponsta. Samtidig giver platformen legitime rammer for at forhandle med potentielle kunder om indhold, rammer og priser, som ellers kan være overvældende at stå med alene,« siger hun.

SOME

Gang i butikken

Det er ikke blot instagrammerne og Lars Seier Christensen, der har fået øjnene op for Sponsta. Også virksomheder, bureauer og andre investorer har set potentialet.

På virksomhedssiden har Sponsta, der lancerede sit produkt i juni 2015 ved den internationale reklamefestival Cannes Lions, også kaldet VM i reklame, bl.a. hjulpet McDonald’s, DSB og Microsoft med at matche dem med relevante Instagram-stjerner, ligesom der samarbejdes med en stribe reklame- og mediebureauer, heriblandt OMD, Isobar og Mindshare.

Få måneder efter lanceringen i fjor modtog virksomheden også den første investering fra to business angels, Tommy Ahlers, tidligere CEO i Podio og ZYB, og Andreas Rasmussen, managing partner i Nodes, en London/København-baseret virksomhed, der udvikler mobile apps til iOS, Android og Windows Phone.

US-158539427

Og med kapitalindsprøjtningen fra Seier Capital skal der nu skrues endnu mere op for det kommercielle blus.

»Vi har oplevet en stærk udvikling og stor interesse for vores platform. Nu handler det om at sætte virksomheden op i et ekstra gear og for alvor vise det potentiale, som kunderne har for at lave unikke, målbare og tilpassede kampagner på Instagram,« slutter Philip Bock, medstifter og adm. direktør i Sponsta.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen