Berlingske Business

Kraften har været med Disney: Knap halv million danskere har set Star Wars

Star Wars premiere
Gallapremiere på STAR WARS: THE FORCE AWAKENS i IMAX 3D tirsdag 15. december 2015. Foto:

Langt over 400.000 danskere har siden premieren på den nye Star Wars-film 16. december købt billetter. Også på verdensplan har filmen sat rekorder.

Mange danskere har ikke blot tilbragt juledagene i selskab med familien. For rekordmange herhjemme har julen nemlig også budt på en tur i biografen og ud i en fjern galakse sammen med Star Wars-stjerner som Han Solo (Harrison Ford) og Leia (Carrie Fisher).

Disney oplyser til Berlingske Business, at der er blevet 432.000 billetter siden premieren på den nye Star Wars-film »The Force Awakens« siden premieren 16. december.

»Det er gået over vores egne forventninger, og vi er selvfølgelig glade for at så mange danskere har været inde at se filmen,« siger Lars Høngaard, marketingschef i Disney Danmark.

JAPAN-

Med salgstallene, som de er nu, ligger filmen ifølge Lars Høngaard 25 procent over Disneys egne forventninger til salget i Danmark.

Han oplyser, at filmen allerede nu er den bedst indtjenende Star Wars film nogensinde, hvis man ikke indregner inflation. Samtidig nærmer den sig hurtigt rekorden som den mest sete Star Wars-film.

US-ENTERTAINMENT-FILM-STAR WARS

Verdensrekord

Den nye film ventes da også at blive en ganske guldrandet forretning for Disney. Alene i Danmark var der mandag blevet solgt billetter for mere end 48,5 millioner kroner.

Og ifølge Bloomberg har Star Wars: »The Force Awakens« på 12 dage rundet én milliard dollar i billetsalg på verdensplan, dermed slår den nye Star Wars-film verdensrekorder.

Star Wars-filmen slår således Jurrasic World i at sælge billetter for én milliard dollar på kortest tid. Dinosaurfilmen solgte nemlig blot billetter for én milliard dollar på 13 dage i juni i år.

Se billederne: Star Wars er stadig Hollywoods guldklump:

starwars-pix.biz

Star Wars-filmen kommer til at få endnu et billetboom, når filmen den kommende tid bliver vist i Kina.

Siden Disney overtog rettighederne til det legendariske Star Wars-brand fra Lucasfilms for godt fire milliarder dollar i 2012, har den nye film været ventet med stor spænding. Og samtidig har der været spekuleret i, om Mickey Mouse-selskabet kunne forvandle det store potentialet i science fiction-dramaet til milliarder i kassen.

GERMANY STAR WARS

Op til filmen har det ene estimat efter det andet dog konkluderet, at der er store summer i lysværd, laserkanonerne og vilde luftkampe i det ydre rum.

Indtil videre har de seks Star Wars-film i alt solgt billetter for mere end 30 milliarder kroner, viste en sammentælling fra Berlingske tidligere på året. Læg dertil salg af legetøj, fanmateriale og DVDer.

Beregninger fra analysevirksomheden Nomura Securities viste kort før premieren, at den nye film alene kan indtjene mere end ni milliarder dollar eller godt 61 milliarder kroner til biografer, TV-selskaber, detailhandel, legetøjsmagere.

STAR WARS-FILM

Artiklen er opdateret klokken 11:48 med de endelige tal for billetsalget i Danmark.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen