Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Konkurrencestyrelse om opgivet fusion: Det er en ekstraordinær sag

stig ø
Stig Ørskov, administrerende direktør for JP/Politikens Hus, forstår ikke, hvorfor konkurrencemyndighederne ikke betragter Google og Facebook som konkurrenter på det danske annoncemarked. Foto:

Google og Facebook er indgået i analyserne om JP/Politikens nu skrinlagte plan om at købe Børsen, lyder det.

JP/Politikens Hus har opgivet en fusion med Dagbladet Børsen, da konkurrencemyndighederne har haft betænkeligheder ved købet.

Hele sagen har været ekstraordinær, forklarer Søren Rasmussen, der er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

»Det, der især har gjort sagen ekstraordinær, er, at der ikke har været nyere praksis på området, hvor man har været ude og analysere markederne. Den praksis, der ligger, er relativt gammel, og der er sket meget de seneste fem til ti år især digitalt.«

»Vi har derfor skullet bruge mange kræfter på at gå ud og tale med markedsaktører og indsamle en masse data,« siger han.

JP/Politiken-chef

I JP/Politikens Hus og i Bonnier, der ejer Børsen, har man undret sig over Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Stig Ørskov, administrerende direktør for JP/Politikens Hus, forstår ikke, hvorfor konkurrencemyndighederne ikke betragter Google og Facebook som konkurrenter på det danske annoncemarked.

Han mener, at sagen formentlig ville være faldet anderledes ud, hvis de havde gjort det.

Men styrelsen har taget Google og Facebook i betragtning i deres analyser, understreger Søren Rasmussen. Han skelner mellem to markeder.

»I konkurrencen om at producere nyheder er Google og Facebook ikke aktive. De udstiller andres producerede nyheder, men de producerer ikke selv nyheder.«

»Når det gælder den anden side af annoncemarkedet, så er det rigtigt ? og det har vi også medtaget - at de er konkurrenter, når det gælder annoncering online,« forklarer han.

PB

Han forklarer, at styrelsens analyser viste, at der ville være problemer på blandt andet markedet for printannoncering, mens der på "et eventuelt onlineannoncerings-marked ikke ville være de store problemer".

JP/Politikens Hus havde oprindeligt sat sig for at købe Dagbladet Børsen for 800 millioner kroner af svenske Bonnier.

Men nu er det i stedet endt med en anden model, hvor JP/Politikens Hus i stedet kun overtager 49,9 procent af aktierne. JP/Politikens Hus indgår dermed kun som delvis ejer af Børsen.

09BUSJP-Politikens-Hus-koeb.jpg

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen