Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Kendt mediemand forlader toppen af BT

BT 100 År
BTs nu forhenværende chefredaktør Olav Skaaning Andersen har valgt at forlade BT i forbindelse med sammenlægningen. Foto:

Det er et af branchens mest kendte ansigter, der nu forlader rollen som chefredaktør for BT.

Det danske medielandskab har bevæget sig fredag. Danmarks mest læste dagblad MX rykker sammen med BT. Rokeringen betyder, at ledelsen i de to selskaber også forandres.

Mest bemærkelsesværdigt er det, at BTs ansvarshavende chefredaktør Olaav Skaaning Andersen nu siger farvel efter seks år. Berlingske Medias ejere belgiske De Persgroep har valgt i forbindelse med sammenlægningen af BT og MX, at der skal nye folk i spidsen for det nye selsakb. Et år som chefredaktør og fem år som ansvarshavende chefredaktør fik han for BT.

MX

Olav Skaaning Andersen er en af landets mest prominente navne inden for branchen og har været nomineret til den prestigefulde Cavlingpris hele tre gange. Han har været journalist og leder på en lang række store danske medier. Karrieren blev for alvor skudt i gang på DR, hvor han var med til at producere en en stribe prisbelønnede og markante sportsdokumentar-udsendelser om bl.a. doping i cykelsporten. Det gælder blandt andet  programmer som »Tavshedens pris«, »Danskerlægen« og »Olympisk succes og bedrag«.

I 2000 tog Olav Skaaning Andersen springet ind i en chefrolle som leder af Ekstra Bladets sportsredaktion, og tre år senere vendte han tilbage til DR, som chef for DR Sporten. I 2007 skiftede han sporten ud med chefjobbet for nogle af DRs mere dybdegående programmer som Deadline, DR2 Udland og P1 orientering.

I 2010 blev han så trukket ind i ledelsen på BT. Først med Peter Brüchmann som ansvarshavende, men efter et år blev Olav Skaaning Andersen ansvarshavende.

Sammen med Olav Skaaning Andersen forlader et andet kendt ansigt BT og Berlingske Media. Det er Karl Erik Stougaard, der har udgjort den anden halvdel af chefredaktionen siden sommeren 2015. Det er en person som er temmelig hjemmevant i Berlingske Media, da han i en lang årrække var journalist og leder i Berlingske.

»Jeg vil gerne takke de ledere, som forlader de to medier. De har arbejdet hårdt og med stor passion for at skabe nogle af branchens stærkeste mediebrands. Når en konsolidering som denne sker, er det desværre uundgåeligt, at gode kolleger bliver nødt til at forlade virksomheden. Jeg vil gerne takke dem for den store arbejdsindsats, de har leveret for BT og Metroxpress,« siger Mette Maix.

BT100ÅR - 20161111120046502_or

BTMX bliver et koncernselskab under Berlingske Media. Ejerskab bliver delt mellem Berlingske Media (70%) og MX (30%), og selskabets direktør bliver Thomas Raun, som i dag er adm. direktør for MX. Han indtræder også i Berlingske Medias ledelsesgruppe. Jens Grund, som er en af Berlingskes to chefredaktører, er konstituret som ansv. chefredaktør og vil sammen med Jonas Kuld Rathje, tidligere chefredaktør for MX, udgøre den redaktionelle ledelse.

BT og MX vil tilsammen nå over 600.000 printlæsere dagligt og over 2,5 millioner digitale brugere hver måned. Der bliver altså tale om et selskab, som har landets ubetinget største dækning på print, og som ligger blandt de absolut største digitalt.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen