Berlingske Business

JYSK dropper bureau efter 34 år

Jysk
Foto:

Dynegiganten JYSK siger efter 34 år farvel til bureauet RMB/Reklame og Marketing Butikken, der senest har stået for produktion af virksomhedens tilbudsaviser. ”Kunne ikke længere matche de store danske bureauer, hvor medarbejdere i Fjernøsten aflønnes med ”en skål ris”, lyder det fra bureauets direktør.

Et af de længstvarende annoncør/bureau-forhold herhjemme er gået i opløsning.

Det drejer sig om JYSK, der efter 34 år har sagt pænt farvel til RMB/Reklame og Marketing Butikken i Aarhus.

Det skriver markedsforing.dk

RMB/Reklamebutikken var med helt fra starten af JYSK, og lavede de legendariske ”Go daw - jeg har et godt tilbud”-reklamer på TV, og bureauet stod bag udgivelsen af Lars Larsens selvbiografi, der blev husstandsomdelt i 2,4 millioner eksemplarer i Danmark.

Undervejs i samarbejdet blev det til milliarder af tilbudsaviser. Først til Danmark og siden til de fleste af de 34 lande som JYSK i dag er repræsenteret i.

Gennem de seneste år har Reklamebutikkens opgaver omfattet omkring halvdelen af de tilbudsaviser, JYSK udsender i Europa, mens andre og skiftende bureauer – envision sidder på opgaven i dag – har produceret de øvrige. Og nu er selskabet ude efter et udbud, og opgaven er overtaget af DXP, der er ejet af ZupaRecommended.

- Vi har den seneste halve snes år været i en tilbagevendende licitation, hvor kollegaer fra landets største bureauer også har budt ind. Hidtil har vi kunnet leve op til den stadig stigende konkurrence på prisen, men i år magtede vi ikke længere at matche de store danske bureauer, hvor medarbejdere i Fjernøsten aflønnes med ”en skål ris”. Endda i nogle tilfælde med DANIDA-støtte, siger Hans-E. Møller-Hansen, der stiftede RMB/Reklame & Marketing Butikken tilbage i 1976 og siden har ledet bureauet.

Tak for godt samarbejde, men...

Han mener, at bureauet har haft 37 gode år i branchen – uden røde tal, og samarbejdet med JYSK – i de første mange år direkte med Lars Larsen, og de seneste år med de skiftende direktører og marketingchefer – betegner han som ”dejligt”.

- Jeg er selvfølgelig ked af, at samarbejdet er forbi, men personligt har jeg haft det både sjovt og indbringende i de mange år. Men jeg er ked af og træt af, at jeg nu må sige farvel til endnu en meget dygtig gruppe medarbejdere – bl.a. p.g.a. Danida-støttet outsourcing af danske arbejdspladser. For 4 år siden røg der 6 medarbejdere fra vores team JYSK – og nu ryger de sidste 6, siger Hans-E. Møller-Hansen.

Vel at mærke ikke i konkurrence med andre danske arbejdspladser, men p.g.a. statsstøttet outsourcing. Det er træls. Det er jo mine medarbejderes skattekroner, der er med til at gøre dem arbejdsløse, siger Hans-E. Møller-Hansen.

Skilsmissen mellem JYSK og RMB/Reklamebutikken er fastsat til 1. januar 2014, og hvad der så skal ske med resten af bureauet, er ikke afgjort endnu.

- Men vi har en række rigtigt dejlige kunder. Slet ikke i JYSK-størrelse, men absolut interessante at arbejde med – og dem lader vi selvfølgelig ikke i stikken, slutter Hans-E. Møller-Hansen.

Ifølge markedsforing.dks viden er Bates og Spritfabrikkernes 43-årige relation den længste i bureauhistorien. Tuborg og Partners alliancen kører i dag upåklageligt på 37. år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen