Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Jule-pull

ad
Lars Gylling, Marketingchef, YOUGOV NORDIC Foto:

Jeg købte alle mine julegaver på nettet i år. Alle!

Det er næppe unikt, da medierne har rapporteret om endnu en rekord for netjulehandelen i 2014, men den digitale legen julemand gav mig samtidigt uven- tede udfordringer.

Annoncer for de gaveemner, som jeg havde søgt på om aftenen, når resten af familien sov, dukkede nemlig op på de hjemmesider, som resten af familien besøgte den følgende dag – og dagen efter, og dagen efter og dagen efter igen. Det kan altså godt gøre det svært at bevare overraskelses-momentet til den sidste låge i kalenderen er åbnet!

Postkassen på plads

Computeren blev eksempelvis i hele december bombarderet med reklamer for den tegnetablet, som jeg i begyndelsen af måneden købte til min datter i julegave – selv fra den butik, hvor jeg rent faktisk købte den. Jeg, eller rettere familiens hovedcomputer, blev med andre ord retargeted. Det bliver den naturligvis hele året, men i december gik det helt amok!

Retargeting er en særdeles påtrængende annonceform, hvor en cookie på computeren anvendes til at genkende den på andre reklamebærende netsider, hvor butikkerne så kan genpræsentere de varer, som du klikkede på ved sidste besøg. Det siges generelt, at to procent af de besøgende i en netbutik køber ved deres første besøg, og retargeting er så et forsøg på at konvertere så mange som muligt af de sidste 98 procent til kunder.

Da jeg klagede min nød til Tove, min yngre og digitalt indfødte kollega, kiggede hun undrende på mig. »Hvorfor har I ikke alle jeres egen profil på computeren? Jeg har da også min egen nøgle til hjemmet og min egen profil på Netflix,« som hun sagde.

Men i vores familie på fem logger vi altså ikke af og på, hver gang familiecomputeren skifter bruger – for det gør den altså hver gang én rejser sig på naturens vegne eller for at hente lidt mad!

pix-google

Jeg ved også godt, at jeg kan indstille computeren til at tømme cachen eller slette cookies hver nat, men det er jo heller ingen brugervenlig løsning. Jeg vil jo netop gerne genkendes på eksempelvis de nyhedssites, som jeg abonnerer på, for ikke at skulle indtaste alle mine oplysninger hver gang.

Jeg ved samtidig, at retargeting er et af de mere effektive pull-værktøjer, som annoncørerne har til deres rådighed – altså de værktøjer, som anvendes, når forbrugeren, efter at have udvist stærke købssignaler, skal trækkes det sidste stykke hen til kassen.

Vi på Yougov Nordic præsenterede selv, i samarbejde med OMD og TV 2, en ny model over forbrugernes beslutningsproces sidste forår; ECO-modellen. Modellen dokumenterede samtidigt effekten af de forskellige mediekanaler, som annoncørerne har til deres rådighed i de forskellige faser, som forbrugeren gennemgår på vejen mod et køb.

Og de digitale pull-værktøjer er effektive – særligt når de anvendes i kombination med de mere klassiske push-værktøjer (eksempelvis TV-annoncering eller printannoncer i aviserne). I forbindelse med præsentationen af modellen gennemgik OMD en case, som de havde udarbejdet for Boozt.com. Her viste det sig, at effekten af de målrettede digitale kanaler gennemsnitligt forbedredes med 15 procent og effektiviteten af nyhedsbrevene med cirka 20 procent i de perioder, hvor Boozt.com også var aktiv på TV.

xx

Selv begyndte jeg dog, efter at være udsat for den massive jule-pull i begyndelsen af december, udelukkende at anvende min arbejdscomputer til gavesøgningen.

Det var lige før, jeg ønskede mig tilbage til de gode gamle dages voldsomme trængsel og alarm i de analoge butikker. Køerne bliver efter sigende kortere og kortere år for år!

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen