Berlingske Business

Jubel over skrotning af reklameafgiften

reklamer
Foto:

Regeringens skrotning af reklameafgiften møder jubel i erhvervslivet. Til gengæld lyder der kritik af finansieringen fra tænketanken Cepos.

Nyheden om, at regeringen skrotter den omstridte reklameafgift, vækker jubel i erhvervslivet.

På Twitter skrev direktør i DI, Tine Roed, prompte:

Til sommer var det ellers ventet, at den nye og meget omstridte reklameafgift på hustandsomdelte reklametryksager skulle træde i kraft.

Men antallet af tryksager er nu faldet i så stor en grad, at den miljømæssige målsætning, som afgiften skulle bidrage til at løse, allerede indfriet, lyder det fra Skatteministeriet.

Ifølge skatteminister Benny Engelbrecht (S) er afgiften ganske enkelt blevet overhalet af virkeligheden.

»Vi har set et uventet stort fald i reklamemængden, og det betyder, at det oprindelige formål med afgiften faktisk er indfriet. Meget tyder på, at markedet via den naturlige digitale udvikling bevæger sig i retning af et markant mindre papirforbrug. Det er glædeligt. Miljøet bliver allerede nu forskånet for en stor mængde papiraffald, og det er derfor ikke nødvendigt at indføre reklameafgiften,« siger han i en pressemeddelelse lørdag.

Nyheden førte lørdag formiddag til een strøm af klap på Benny Engelbrechts skuldre fra forskellige aktører i erhvervslivet.

Hos brancheforeningen for rådgivende kreative erhverv, Kreativitet og Kommunikation, der har kæmpet massivt for at afgiften skulle bremses, vækker skrotningen glæde.

»Vi er meget tilfredse med, at reklameafgiften nu er taget endegyldigt af bordet. Afgiften ville have været gift for beskæftigelsen i den kreative branche, så vi er glade for at vores hårde slid har båret frugt, og at reklameafgiften nu endelig er helt død,« lyder det fra direktør Tine Aurvig-Huggenberger.

Grafisk Arbejdsgiverforening vurderer, at 600 job i den grafiske branche nu er blevet reddet.

»Jeg er meget glad på branchens vegne. Det er utrolig positivt, at regeringen har lyttet til kritikken og nu er klar til at skrotte en afgift, der ikke her nogen dokumenteret miljøeffekt, og som ville have kostet 600 industrijob, hvis den blev ført ud i virkeligheden,« siger den grafiske branches talsmand, Thomas Torp, der er administrerende direktør i Grafisk Arbejdsgiverforening.

Alene varslingen af afgiften har betydet afskedigelser i branchen, lyder det fra Grafisk Arbejdsgiverforening, og op mod 600 arbejdspladser - specielt i udkantsområderne - har været på spil.

»Det er stærkt af regeringen at gå forrest og annullere en afgift, der ville have kostet utrolig dyrt i en branche, der allerede er under hårdt pres,« siger Thomas Torp.

Fra Dansk Erhverv lyder reaktionen:

»Det er rigtigt at droppe reklameafgiften. De danske virksomheder skal kunne levere vækst og arbejdspladser, og det fremmer man ikke ved at indføre nye afgifter, som øger omkostningerne, hæver priserne, mindsker prisgennemsigtigheden og skævvrider konkurrencen,« siger Lotte Engbæk Larsen, markedschef i Dansk Erhverv.

Også hos tænketanken Cepos er der glæde over selve skrotningen af afgiften.

»Det er rigtig godt, at regeringen dropper reklameafgiften. En reklameafgift ville blive betalt af danske familier, bl.a. fordi afgiften ville blive lagt oven i forbrugerpriserne i butikkerne.  Og i forvejen betaler danske familier nogle af de højeste forbrugerpriser i EU. Det skyldes bl.a. høje danske afgifter", siger cheføkonom Mads Lundby Hansen.

Til gengæld er han ikke helt tilfreds med finansieringsmodellen, hvor afgifterne på cigarettet og tobak hæves.

»Jeg er derimod meget kritisk over for finansieringen via højere tobaksafgifter. Højere tobaksafgifter vil bl.a. medføre øget grænsehandel, selvom Skatteministeriet ikke vurderer effekten så stor som tidligere. Jeg bemærker mig, at umiddelbart giver skatteforhøjelsen 800 mio. kr. Men efter adfærdseffekter mv. så er provenuet skrumpet til kun 185 mio. kr. I stedet kunne man finansiere fjernelsen af reklameafgiften med 400 færre offentligt ansatte i 2016 f.eks. via naturlig afgang. Det ville frigøre arbejdskraft til den private sektor,« siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, Cepos

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen