Berlingske Business

JP/Politikens Hus skærer 55 redaktionelle stillinger

Billede
JP Politikens Hus på Rådhuspladsen i København. Foto:

Sparerunde betyder blandt andet farvel til samtlige fastansatte fotografer og layoutere på Ekstra Bladet.

JP/Politikens Hus skærer omkring 55 redaktionelle stillinger i den kommende sparerunde. Det har ledelsen fortalt medarbejderne på Politiken, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet torsdag eftermiddag.

Det skriver fagbladet Journalisten.

Ifølge en pressemeddelelse fra Politiken vil spareøvelsen resultere i nedlæggelsen af flere end 40 stillinger.

»Politiken mærker som resten af branchen den strukturelle udvikling på annoncemarkedet. Det tager vi nu konsekvensen af,« udtaler ansvarshavende chefredaktør Christian Jensen i pressemeddelelsen.

Af de 40 nedlæggelser vil 25 bestå af redaktionelle stillinger. Morgenavisen Jyllands-Posten skal skære 20, mens Ekstra Bladet skærer 10 redaktionelle stillinger.

Ekstra Bladet siger ifølge Journalistens oplysninger farvel til samtlige fastansatte layoutere og fotografer.

Besparelserne skyldes blandt andet faldt i printannoncesalget og er ifølge mediet Mediawatch de største siden finanskrisen.

JP Politikens Hus på Rådhuspladsen i København. Politiken, Jy

Administrerende direktør i JP/Politikens Hus Stig Kirk Ørskov afviser dog, at mediehuset er i krise og understreger, at mediehuset stadig har en sund økonomi.

»Vi gør det her for at tilpasse os en markedsudvikling, så vi kan opretholde de positioner, vores titler har,« siger han til Mediawatch.

»Det er ikke en virksomhed i krise, men en koncern, der har skruet noget op for de digitale investeringer de senere år, og som tager bestik af, at den digitale transformation er accelereret i år, hvilket har presset printforretningen mere end forventet.«

Bo lidegaard

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen