Berlingske Business

JP/Politikens hus opgiver at købe »hele« Børsen

JP/Pol
Arkivfoto Foto:

JP/Politikens Hus overtager halvdelen af aktierne i Dagbladet Børsen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udtrykt alvorlige betænkeligheder ved fusionen.

JP/Politikens Hus A/S har opgivet at købe Dagbladet Børsen, så Konkurrencerådet indstiller behandlingen af fusionsanmeldelsen. Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrrelsen. Istedet er Børsens svenske ejer Bonnier og JP/Politikens hus blevet enige om, at de køber 49,9 pct. af aktieposterne i Børsen.

corporate office concept

Adm. direktør i JP/Politikens Hus, Stig Ørskov glæder sig over, at JP/Politikens Hus nu bliver medejer af Dagbladet Børsen.

»Børsen er en af Danmarks stærkeste og mest veldrevne journalistiske virksomheder. Med dygtig ledelse og kompetente medarbejdere har Børsen de seneste år vist en imponerende udvikling. Vi havde gerne overtaget Børsen fuldt ud, men glæder os over, at vi nu bliver medejer sammen med Bonnier,« siger Stig Ørskov i en pressemeddelelse.

Berlingske

Konkurrence- og Forbrugerstyrrelsen siger, at man havde haft alvorlige betænkeligheder ved fusionen:

»Vi har ikke truffet en afgørelse i sagen, men vurderingen pegede på, at virksomheden ville være blevet så stor, at den kunne skade konkurrencen. I sidste ende kunne fusionen gå ud over blandt andre læsere og annoncører i form af for eksempel højere priser på aviser og annoncer, ringere udvalg og mindre innovation i avisbranchen,« siger Formand for Konkurrencerådet, Christian Schultz i en pressemeddelelse.

JP/ Politikens Hus køber Dagbladet Børsen

Forventet godkendelse

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens skriver, at deres analyser viste, at fusionen ville have hæmmet konkurrencen betydeligt på otte områder. Den ene område, hvor konkurrencen hæmmes, er: »Dansksprogede, landsdækkende, betalte, daglige nyheder online i Danmark.«

JP/Politikens hus råder i forvejen over en række online medier, så begrundelsen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan indikere, at JP/Politiken har vægret sig ved at foretage frasalg af dele af virksomheden for at få fusionen til at glide igennem:

»Parterne har ikke præsenteret Konkurrencerådet for løsninger, der kunne afhjælpe fusionens negative virkninger på konkurrencen. Hvis ikke de skadelige virkninger af en anmeldt fusion bliver afhjulpet, vil fusionen ikke kunne godkendes,« som det hedder i meddelelsen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

09BUSJP-Politikens-Hus-koeb.jpg

Hos Børsens svenske ejer, mediekoncernen Bonnier, havde man forventet, at Konkurrence- og Forbrugerstyrrelsen vil have godkendt aftalen:

»Når det er sagt, glæder vi os over at få JP/Politikens Hus som medejer, og vi ser frem til at fortsætte Børsens stærke udvikling,« siger Bonniers adm. direktør Tomas Franzén i enpressemeddelelse.

FILES-GERMANY-US-CHEMICALS-INDUSTRY-LINDE-PRAXAIR

JP/Politikens Hus betaler 400 mio. DKK for halvdelen af Børsen, hvilket tilsvarer samme prissætningen for Børsen i den oprindelige aftale. Samejeaftalen får ingen indflydelse på Børsens drift eller organisation, og Anders Krab-Johansen fortsætter som adm. direktør og ansvarshavende chefredaktør.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen